Recensie: Dilemma - Anna RECENSIE

Recensie: Dilemma: Anna – Tille Vincent

Wanneer Anna zich een tijdje niet zo goed voelt, besluit ze samen met haar moeder naar de dokter te gaan. Daar krijgt ze te horen dat ze erg ziek is, maar het is niet zeker wat het is. Anna hoeft van haar moeder een aantal dagen niet naar school, waardoor haar moeder Anna’s school wel in moet lichten. Wanneer Anna weer terug naar school gaat, krijgt ze veel meer aandacht dan ooit. Ervoor had ze niet eens echte vrienden! Ook haar vader, die een nieuw gezin heeft, toont weer interesse in haar. Anna’s leven is beter dan ooit. Zeker wanneer blijkt dat ze helemaal niet ongeneeslijk ziek is… Maar wanneer Anna blijft liegen over haar zogenaamd ongeneeslijke ziekte, werkt ze zichzelf alleen maar de moeilijkheden in.

Dilemma: Anna is het eerste Young Adult-boek dat geschreven wordt door Tille Vincent, een pseudoniem van Hilde Smeesters. Het boek begint wanneer Anna bij de dokter zit. De eerste zin van het boek luidt dan ook: “Het kan kanker zijn.”. Door het lezen van de eerste zin, wordt de focus van de lezer direct op de proef gesteld. Er is geen sprake van een langzame opbouw, maar je wordt direct in het leven van Anna gegooid. Dit is zeer prettig voor de lezer, omdat je direct de spanning in duikt. Pas na Anna’s doktersbezoek krijg je meer over haar te weten. Anna is een meisje dat eigenlijk maar een vriendin heeft, en zelfs hun relatie is een tikkeltje vreemd. Anna woont samen met haar moeder, en haar vader heeft een nieuw gezin gesticht. Door zijn nieuwe familie heeft hij bijna geen tijd meer voor Anna, waardoor ze nauwelijks contant hebben. Maar alles verandert wanneer haar wordt verteld dat ze ongeneeslijk ziek is…

De lengte van het verhaal is precies goed. Dilemma: Anna telt 315 pagina’s en is opgedeeld in 23 hoofdstukken. En in die 315 pagina’s kan je niet zeggen dat er gek veel gebeurt. Anna wordt zeer ziek verklaard, krijgt vrienden en wordt populair, dan blijkt dat ze helemaal niet ziek is, en dan komt ze voor een dilemma te staan. Maar de gebeurtenissen in het verhaal worden zeer goed en uitgebreid beschreven, zonder dat het de lezer gaat vervelen. Alhoewel het verhaal prima wegleest, is het verhaal niet veel bijzonders. Door de gemakkelijke schrijfstijl van Vincent Tille wil je door blijven lezen, maar een andere trigger om door te lezen is er niet echt. Het is niet zo dat je als lezer heel graag wil weten hoe het af gaat lopen, want als lezer weet je toch wel dat ze vroeg of laat moet gaan vertellen dat ze niet ongeneeslijk ziek is.

Het “dilemma” waar Anna voor staat is dat ze vertelt dat ze niet ongeneeslijk ziek is en de kans loopt dat haar nieuwe vrienden haar laten vallen, of niets zeggen en nog doorgaan met genieten van de aandacht. Voor ieder van ons zou dit geen dilemma moeten zijn, omdat we het van de daken zouden schreeuwen als we niet ongeneeslijk ziek blijken te zijn. Maar blijkbaar vindt Anna haar leven zo waardeloos, dat ze liever met een leugen zou willen leven. En wat voor een. Hierdoor zal je als lezer Anna geen fijn personage vinden. Het is onwijs erg om ongeneeslijk ziek te zijn, waardoor je ergens wel niet helemaal goed moet zijn om hierover te liegen.

Dilemma: Anna is een prima boek, maar verder niks bijzonders. Het verhaal leest lekker weg, maar door een tekort aan ingrijpende gebeurtenissen zal het verhaal saai aanvoelen. Daarnaast is Anna een personage waar je je niet in zult kunnen leven, waardoor je je aan haar gaat ergeren.

Recensie: Dilemma: Anna – Tille Vincent

Dilemma

1  2  3  4  5

Anna krijgt te horen dat ze ongeneeslijk ziek is.

Haar moeder licht meteen de school in, zeer tegen de zin van haar dochter. Anna, die al niet bijzonder populair is, vreest dat ze haar nu helemaal links zullen laten liggen. Maar het tegendeel gebeurt. Plots willen de meisjes haar vriendin worden en krijgt ze ook aandacht van de jongens. Tot ze op controle moet en te horen krijgt dat haar ziekte wel behandeld
    kan worden. Maar alles gaat nu goed en dat wil ze koste wat het kost zo houden...