Recensie: De jongen die met draken leefde RECENSIE

Recensie: De jongen die met draken leefde – Andy Shepherd

De jongen die met draken leefde is het vervolg van het eerder door Andy Shepherd verschenen boek, De jongen die draken kweekte. In dit deel van het verhaal lees je over het dagelijks leven van Thomas en zijn vrienden die allemaal een draak hebben. Je leest de leuke kanten hiervan, maar het wordt al snel wat minder leuk als blijkt dat pestkop Liam ook een draak heeft… En Liam doet er alles aan om Thomas en zijn vrienden dwars te zitten. Liam wil namelijk áltijd de beste zijn. En nu wil hij de allergrootste draak, maar of dat zo'n goed idee is…

Het tweede boek van Andy Shepherd is net zo mooi als het eerste deel. De illustraties zijn gemaakt door dezelfde illustrator waardoor er veel herkenning is, in vergelijking met het vorige deel. Daarnaast kun je De jongen die met draken leefde ook lezen wanneer je het eerste deel niet hebt gelezen. Er wordt namelijk vaak kort teruggeblikt op het eerste deel van de serie. Hierdoor ben je op de hoogte van wat er zich heeft afgespeeld in het vorige verhaal. Maar het leukste is natuurlijk wanneer je dit deel leest nadat je het eerste deel hebt gelezen. Je ziet dan als lezer een doorlopende lijn en merkt dat de problemen die Thomas in het eerste deel tegen kwam, nog klein waren. Maar deze problemen worden steeds groter en groter, de draak wordt namelijk ook steeds groter en groter. Naast het ontzettend grappige verhaal over een groepje vrienden die allemaal een draak hebben, is er een duidelijke moraal in dit verhaal te ontdekken. Het gaat er namelijk om dat Liam nogal hebzuchtig is en de grootste, beste draak van allemaal wil hebben. Thomas komt er echter al snel achter dat groter niet altijd beter is en dit krijg je dan ook als lezer mee. Daarnaast heeft elke draak in De jongen die met draken leefde een speciale kracht. Thomas is er echter nog niet achter waar zijn draak goed in is. Maar uiteindelijk zal hij dit ontdekken. Hiermee laat Andy Shepherd zien dat iedereen ergens goed in is en dat iedereen een talent heeft. Dit zijn erg mooie levenslessen die verpakt zijn in een kinderboek.

Daarnaast is De jongen die met draken leefde geschreven vanuit de ik-vorm. Hierdoor voel je je als lezer aangesproken en lijkt het alsof de hoofdpersoon zijn levensverhaal aan je vertelt. Daardoor is het ook niet storend dat het is geschreven in de verleden tijd.

Concluderend is De jongen die met draken leefde een mooi vervolg op het eerste boek uit deze serie. Je gaat als lezer al snel meeleven met Thomas, zijn vrienden en hun kleine drakenvrienden. Een kinderboek met sterke levenslessen die voor elk kind belangrijk zijn.

De jongen die met draken leefde

1  2  3  4  5

Een vuurspuwend, verrassend, vrolijk vervolg op De jongen die draken kweekte
    Tomas heeft een geheim - een vurig geheim! Hij heeft een draakje gekweekt in de drakenfruitboom in zijn grootvaders tuin: Fikkie.
    Ook zijn vrienden Ted, Kat en Kai hebben inmiddels draakjes, elk met hun eigen krachten. En die zijn een stuk minder braaf dan Fikkie.
    De vrienden proberen hun draakjes te trainen - en dat gaat al niet zo makkelijk. Maar dan krijgen ze er nog twee problemen bij: het gaat niet goed met de drakenfruitboom, én Liam - Koning van de Narigheid - is duidelijk iets heel gemeens van plan...