Recensie: Smaakmaker: Bij wie crème fraîche door de aders vloeit RECENSIE

Recensie: Smaakmaker: Bij wie crème fraîche door de aders vloeit – Paul de Leeuw

Paul de Leeuw stelde dit jaar het kookboekenweekgeschenk samen. Dat resulteerde in het boekje Smaakmaker: Bij wie crème fraîche door de aders vloeit. Het 64 pagina's tellende boekje bevat 12 recepten van overwegend Nederlandse chefs. Francois-Régis Gaudry, een Franse culinaire recensent is de enige die geen binding heeft met Nederland. Verder recepten van onder andere Janneke Vreugdenhil, Joris Bijdendijk, Joop Braakhekke, Yvette van Boven, en Sergio Herman.

Bij bijna ieder recept een leuke anekdote van Paul de Leeuw. Daaruit blijkt dat Paul een liefhebber en hobbykok is en dat het terecht is dat hij dit boekje mocht schrijven. In Smaakmaker: Bij wie crème fraîche door de aders vloeit komt ook het gezin van Paul ter sprake en ik herken dat 'Pap, hou je toch eens aan het recept!'. Paul de Leeuw is een groot liefhebber van kookboeken. Natuurlijk heeft hij zijn voorkeuren en onwaarschijnlijke kookboekschrijvers vindt hij net een dood fornuis. Met zijn voorbeeld ben ik het overigens niet eens. Hij haalt het boek van de paus aan als voorbeeld. Maar dat boek is niet geschreven door de paus en het bevat bovendien heel veel mooie recepten, iets wat Paul uiteindelijk zelf ook wel toegeeft. Ik ken betere voorbeelden van onwaarschijnlijke kookboekschrijvers.

Grappig is het recept voor de rauwe andijviestamppot van mejuffrouw C.J. Wannéé uit het Wannéé-kookboek van de Amsterdamse huishoudschool. Hét basiskookboek voor de Nederlandse huisvrouw. Wel erg lekker trouwens. Al doet de foto bij dit recept vermoeden dat Paul het niet echt gemaakt heeft. Hij staat met een gesloten, schone pan op de foto.

Paul de Leeuw heeft voor Smaakmaker: bij wie crème fraîche door de aders vloeit leuke afwisselende recepten gekozen. Van een eenvoudige pasta carbonara van Joop Braakhekke tot een wat ingewikkelder stoofpannetje van Eva Posthuma de Boer. En van Croque monsieur (Yvette van Boven) tot Italiaanse vissoep uit Fratello & Sorella, waar Paul trouwens een heerlijk verhaal over allergieën bij geschreven heeft.

Natuurlijk moet in Smaakmaker: bij wie crème fraîche door de aders vloeit het boek TLV van Jigal Krant genoemd worden. TLV is de winnaar van het Gouden Kookboek 2018. Paul de Leeuw blijkt een fan te zijn van Tel Aviv en TLV brengt hem een klein beetje terug naar deze stad, waar dit boek over gaat.

Zelf kon ik het niet laten om het gerecht van Joris Bijdendijk te maken. Het boek 'Een keuken voor de lage landen' stond al in mijn boekenkast en ik heb er eerder andere recepten uit gemaakt. De Poulet de Bastogne (kip met dragon en prei) was wederom een feestje.

Smaakmaker: bij wie crème fraîche door de aders vloeit is een alleraardigst boekje. Wanneer je de verhalen eenmaal gelezen hebt blijven er 12 heel erg verschillende recepten over waarvan je er zeker een paar eens zal willen maken.

Smaakmaker: ‘Bij wie crème fraîche in de aders vloeit’

1  2  3  4  5

Voor de tweede keer verschijnt er een Kookboekenweekgeschenk, dit jaar geschreven door amuseur en – zoals hij zelf zegt – kiloknaller Paul de Leeuw. Dat maakte hij bekend in M, het programma van Margriet van der Linden op NPO 1. Na het succesvolle Kookboekenweekgeschenk Smaakmakers van vorig jaar – met recepten van zeven toonaangevende culinaire auteurs – verschijnt dit jaar Smaakmaker: ‘Bij wie crème fraîche in de aders vloeit’ (naar een gedicht van Hendrik Tollens). Paul de LeeuwTV- en theatermaker Paul de Leeuw is al jaren groot liefhebber van kookboeken en schreef in 2012 het autobiografische kookboek ‘kHebjelief, en trek!. Voor het Kookboekenweekgeschenk heeft Paul de Leeuw twaalf recepten uit zijn favoriete Nederlandse kookboeken gekozen. Deze gerechten worden op smaak gemaakt met persoonlijke verhalen en anekdotes. Voer er eigen smaakmakers aan toe en: Eet lekker!