Recensie: De blauwe vleugels RECENSIE

Recensie: De blauwe vleugels – Jef Aerts

De blauwe vleugels is het verhaal van twee broers, Josh en Jadran. Ze vinden een gewond kraanvogeljong die niet meer kan vliegen. Hierdoor kan hij niet met zijn familie vertrekken naar het zuiden om te overwinteren. Jadran kan ondertussen niet langer thuis wonen. Hij heeft een achterstand en de situatie thuis is niet meer te houden. Maar Jadran is vastberaden om de kraanvogel samen met zijn broertje Josh naar het zuiden te brengen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

De blauwe vleugels is een prachtig boek geschreven door Jef Aerts. Je volgt als lezer het verhaal van de twee broers. Eerst lijkt alles goed te gaan, maar wanneer de jongens de kraanvogel willen laten vliegen gaat het als eerste mis. Josh valt van een dak en breekt zijn been. Jadran vat alles heel persoonlijk op en heeft dus ook hiervan het gevoel dat het zijn schuld is. Dat Jadran van alles denkt, de schuld te hebben komt steeds terug in De blauwe vleugels. Daarmee creëert Jef Aerts een jongen die ongelukkig oogt. Jadran is de grote broer van Josh, maar in werkelijkheid is het Josh die steeds voor Jadran zorgt. En wanneer de jongens ontdekken dat Jadran naar een instelling moet verhuizen, zijn ze beiden in shock en willen ze kosten wat kost de kraanvogel naar het zuiden brengen. Deze reis verloopt met heel wat hobbels. Het is mooi om te lezen dat Jef Aerts hiermee een realistisch boek heeft geschreven, want natuurlijk gaat dit niet vanzelf! En al snel wordt het allemaal teveel voor Josh, die overigens nog steeds in het gips zit in verband met zijn gebroken been. Hierdoor moeten uiteindelijk de begeleidster van Jadran en de moeder ingrijpen om alles goed te laten verlopen. Een zin die sterk door blijft schijnen in dit boek is: Wij zijn broers, broers blijven altijd bij elkaar. Hierdoor ga je als lezer ook hopen dat Jadran thuis mag blijven wonen. De band tussen deze twee jongens is heel erg sterk en dat krijg je als lezer goed mee. Daarnaast bevat het boek enkele illustraties. Deze zijn twee pagina’s breed en geven een mooi beeld van wat er zich in het komende deel van het boek gaat afspelen.

Concluderend is De blauwe vleugels een mooi verhaal over de sterke band tussen twee broers en de vriendschap tussen mens en dier. Ook zal het kinderen aanspreken die thuis wonen met een broer of zus met een handicap.

De blauwe vleugels

1  2  3  4  5

Josh en zijn grote broer Jadran vinden een jonge, gewonde kraanvogel. Ze willen hem weer leren vliegen zodat hij zijn familie achterna kan naar het Zuiden. De broers doen de grote blauwe vleugels van hun moeder om, uit de tijd dat ze nog in musicals meespeelde, en laten de kraanvogel zien hoe het moet. Daarvoor klimmen ze almaar hoger. Als Josh door toedoen van zijn impulsieve broer van de brandladder valt en in het ziekenhuis belandt, verandert alles. Kan Jadran nog wel thuis blijven wonen?

De twee broers besluiten te vluchten als ze horen dat Jadran naar een zorginstelling moet verhuizen. En ze nemen de kraanvogel mee. Er volgt een moedige en ontroerende ontsnappingspoging, die ook een zoektocht is naar de warmte van een gezin.