Recensie: Je bent wat je leest RECENSIE

Recensie: Je bent wat je leest – Pierre Wind, Charlotte Kleijn e.a.

Het boekje Je bent wat je leest is een cadeau van de CPNB en de Openbare bibliotheken. Het werd de hele maand november weggegeven aan leden van de bibliotheek in het kader van de campagne 'Nederland Leest'. In 2018 stond het boek in het teken van voeding. Natuurlijk zie je dat terug in de schrijvers die een bijdrage hebben geleverd: Kok Pierre Wind, Culinair historicus Charlotte Kleijn, Culinair journalist Joël Broekaert, fictieschrijfster Marion Pauw en microbioloog Rosanne Hertzberger die ooit opzien baarde met haar boek 'Ode aan de E-nummers. Tussen de wat langere verhalen van genoemde schrijvers door staan in Je bent wat je leest (tafel)stellingen, boekbeschrijvingen (je bent wat je leest) en recepten (Eens gegeten, nooit vergeten) van nog meer journalisten, schrijvers, artsen en koks zoals bijvoorbeeld Nadia Zerouali.

Alles bij elkaar is Je bent wat je leest een aardig boekje geworden. De wat langere verhalen, inclusief het voorwoord van Ronald Giphart, zijn precies lang genoeg om bijvoorbeeld tussen twee activiteiten door of in de trein in één ruk uit te lezen. De verhalen zijn totaal verschillend. Zo heeft Pierre Wind het over zijn probeersels door de jaren heen zoals het bereiden van suikerbieten. Charlotte Kleijn beschrijft de ontwikkeling van de Nederlandse keuken en de invloed die bijvoorbeeld Nederlands-Indië daarop gehad heeft of hoe de aardappel terecht is gekomen in de Nederlandse keuken. Joël Broekaert pleit voor het eten van minder vlees en vlees van betere kwaliteit. Roseanne Hertzberger ontrafelt het 'geheim' van brood zonder gist waar volgens Roseanne wel degelijk gist in zit, al is het ontstaan uit zuurdesem.

De recepten uit de rubriek 'Eens gegeten, nooit vergeten' zijn heel divers. Het meest bijzonder vond ik 'Vinnie Ko's eikeltjestofusalade'. De kans dat ik het ga maken acht ik klein. Het maken van het eikelmeel voor de tofu is op zijn zachtst gezegd nogal bewerkelijk. Aardig om te lezen, dat wel.

Bij de tafelstellingen, zoals bijvoorbeeld de stelling 'Diëten is ongezond' worden steeds twee deskundigen aan het woord gelaten: een voor- en een tegenstander. Kies zelf!

Je bent wat je leest kán je in één keer uitlezen. Je kan het ook zo nu en dan eens oppakken om er een verhaal uit te lezen of een recept uit te koken.

Je bent wat je leest

1  2  3  4  5

In november leest heel Nederland  Je bent wat je leest. In dit gratis geschenkboek van de bibliotheek belichten vijf culinaire kopstukken verschillende aspecten van ons eten. Haal het boek vanaf 1 november in uw bibliotheek.