Recensie: Hanna's reis RECENSIE

Recensie: Hanna’s Reis – Martine Letterie

Het is 1942. De vijftienjarige Joodse Hanna woont met haar gezin in Amsterdam. Als ze op een dag vriendschap sluit met de niet-Joodse Anneke loopt alles uit de hand. Ze laat zich uitdagen en dat leidt tot meerdere bezoekjes aan het politiebureau. Dit heeft als gevolg dat Hanna voor drie maanden naar een Joods tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen in Apeldoorn wordt gestuurd. De oorlog krijgt steeds meer grip op de Joden in Nederland, maar iedereen gelooft dat het op het terrein van Het Apeldoornsche Bosch wel veilig is. Maar is dat wel zo?

Doorheen Hanna’s reis voel je als lezer de dreiging steeds zwaarder worden. De dreiging van de Duitsers die het leven van de joden in Nederland steeds moeilijker maken. Het bijzondere gevoel dat je weet hoe delen van het verhaal zullen aflopen en de hoop die je koestert dat er een goed einde komt voor Hanna, zorgt voor een vrij emotionele ervaring. Het is tenenkrommend om te lezen hoe de joden behandeld werden en hoe niemand daar wat aan kon doen, zonder gevaar voor eigen leven.

Het schetsen van een sombere periode uit de geschiedenis moet je als auteur kunnen combineren met luchtige scènes. Anders wordt het boek onleesbaar voor jongeren en bereikt het verhaal de doelgroep niet. Af en toe een knipoog in het boek en een vleugje romantiek zelfs, zorgen ervoor dat je als lezer toch goede moed houdt en graag wil doorlezen.
De schrijfstijl van Hanna’s reis is uitnodigend en vlot leesbaar. Het voelt niet te eenvoudig aan, maar toch is het boek erg snel uitgelezen.

Hanna zelf is een personage dat tegenstrijdige gevoelens oproept bij de lezer. Je kan haar met momenten ‘achter het behang plakken’ en andere momenten toont ze haar goede inborst en onzekerheid en wil je haar alleen maar in je armen sluiten. Het personage weerspiegelt erg mooi de gevoelens die moeten geheerst hebben in de hele gemeenschap van de joden in die periode.

Martine Letterie slaagt er in Hanna’s reis wederom in om een aspect van de oorlog te belichten dat niet iedereen kent. Het boek is zowel voor de jeugd als voor volwassenen een must om te lezen. Aangrijpend en gebaseerd op waargebeurde feiten is dit boek er eentje dat je bijblijft. Een verhaal dat je niet loslaat en waardoor je de tijd wil terugdraaien om dit deel van de geschiedenis ongedaan te maken. Jammer genoeg kunnen we alleen maar leren van onze fouten en zelfs dat is niet altijd makkelijk. Toch draagt het doorvertellen van deze verhalen bij tot de collectieve bewustwording en we moeten maar hopen dat de afschuw die dit boek oproept er voor zal zorgen dat we allemaal nadenken voor we handelen. Of dat we niet in ieder geval niet vergeten wat er in het verleden gebeurd is.

Hanna's reis

1  2  3  4  5

Het is oorlog en de joden mogen niets meer van de Duitsers. Hanna is vijftien. Ze werkt als dienstmeisje en daar mag ze ook al niets. Ze wordt er gek van. Dan ontmoet ze Anneke. Elke avond na het werk lopen ze samen op. Al snel bedenkt Hanna een gevaarlijk spel. "Ik durf, ik durf, wat jij niet durft…' Ze dagen elkaar uit en Hanna durft het meest.

Als ze voor de zoveelste keer op het politiebureau zit, moet ze van de kinderpolitie naar een joods tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen in Apeldoorn.

Woedend is Hanna, maar haar ouders zijn het ermee eens. Die denken dat ze daar veilig is voor de Duitsers. Ze vertrekt op 1 maart 1942, met de belofte dat ze eind mei weer naar huis mag. Maar dat pakt heel anders uit…

Dat Joodse tehuis heette het Paedagogium Achisomog en stond op het terrein van de joods psychiatrische inrichting Het Apeldoornsche Bosch. Beide werden in januari 1943 in één nacht door de Duitsers ontruimd.