Recensie: Echte liefde RECENSIE

Recensie: Echte liefde – Sharon Salzberg

Echte Liefde is zo’n boek dat niet direct onthult waar de inhoud over zal gaan. Liefde is zeker een kernonderwerp van dit boek, maar dan in zijn veel verschillende vormen. De vierentwintig hoofdstukken beschrijven allemaal een ander aspect van de liefde. Dit varieert van liefde voor jezelf, naar het vinden van een gepaste relatie en liefde in de ouder-kind-interactie. De boeddhistische insteek in Echte Liefde is duidelijk aanwezig. Elk hoofdstuk eindigt met een meditatieopdracht, waarbij er telkens een andere focus ligt. Van aandacht voor je eigen emoties, tot liefde voor degene die je niet graag mag. Alle varianten van gerichte liefde komen voorbij, in combinatie met heldere, moderne inzichten op hechting en contact in het algemeen.

Sharon Salzberg heeft al meerdere boeken geschreven over mindfulness en boeddhisme. Ze heeft een belangrijke rol gespeelt in het introduceren van mindfulness in het westen. In Echt Liefde doet ze dit ook. In heldere bewoordingen beschrijft ze verschillende aspecten van liefde. Ze schuwt hierbij de complexe onderwerpen niet. Een interessant hoofdstuk beschrijft hoe je kan leren om je eigen irritatie rondom bepaalde mensen te herkennen, en deze om te buigen tot een meer positieve manier van naar andere mensen kijken. In combinatie met de eerdere hoofdstukken, waarin ze beschrijft hoe deze lezer de eigen emoties kan ervaren en met meer zelfcompassie kan ontvangen, beschrijft ze een zeer heldere manier om je eigen negativiteit een positieve draai te geven.

Voor een beginnende mindfulness-beoefenaar, zoals de recensent, is de uitleg die ze geeft aan het beginnen met het trainen van je focus ontzettend duidelijk. Stap voor stap beschrijft ze hoe verschillende manieren van mindfulness uit te oefenen. Vooral de eerste hoofdstukken, waarin liefdevolle vriendelijkheid centraal staat, zijn heel geschikt om mee te starten. Het is een eenvoudige techniek, waarin je leert om vriendelijk te zijn. Zowel voor jezelf als voor je omgeving. In verschillende hoofdstukken worden hiervan verschillende manieren beschreven. Een klassieke zittende manier, maar juist ook een staande vorm van meditatie. Het is verrassend om zo uitgedaagd te worden om direct al te experimenteren en te onderzoeken wat werkt voor jou.

Echte Liefde is een interessant non-fictie boek over verschillende vormen van liefde. Sharon Salzberg beschrijft helder verschillende complicaties die we in het ervaren van liefde kunnen tegenkomen en ze zet daar telkens interessante gedachten tegenover. Hoewel Echte Liefde aanmoedigt om te starten met mindfulness is het zeker ook een interessant boek voor degene die met name geïnteresseerd is in de psychologische aspecten van liefde en vriendelijkheid.

Echte liefde

1  2  3  4  5

Eeuwenoude boeddhistische wijsheden vertaald naar deze tijd van social media

Onze meest fundamentele vaardigheid is liefde. Liefde hoort bij ons en het mooie is, je hoeft niets bijzonders te doen om liefde te ontvangen. Liefde is er altijd, kloppend als een hart. Echte liefde gaat hand in hand met authentiek leven en wanneer je die kunst beheerst, kan liefde volop bloeien. Met dit boek leer je hoe daar vandaag nog mee kunt beginnen.

Échte liefde biedt je een creatieve toolkit met mindfulnessoefeningen en meditatietechnieken die je helpen je relaties te versterken. Aanvankelijk de relatie met jezelf en met het leven, maar ook met je (eventuele) partner, vrienden en familie. Aan het einde van elk hoofdstuk staat Sharon Salzberg ons bij met allerhande bezinnings- & aandachtsoefeningen, positieve intenties en schrijfopdrachten om onze negatieve gewoontes en obstakels weg te halen en zo weer de essentie van échte liefde te ervaren. Kortom, een praktische, liefdevolle gids vol vaardigheden om de liefde in jezelf (terug) te vinden.