Recensie: Zij en ik RECENSIE

Recensie: Zij en ik – Nic Stone

“‘Het leven is een reis zonder kaart en daarom krijgen we allemaal te maken met wendingen en bochten waardoor we gedwongen worden om onze koers te verleggen of een heel andere richting in te slaan.’”

Jupiter ‘Jupe’ Charity-Sanchez en Courtney ‘Coop’ Cooper zijn al 11 jaar beste vrienden. Stiekem is Coop al jarenlang verliefd op Jupe. Er is echter een probleempje: hij is hetero, zij is lesbisch. Dan komt de knappe Rae in de buurt wonen en brengt alles in de war. Zo beginnen zowel Jupe als Coop gevoelens voor haar te ontwikkelen, maar ondertussen weet Rae zelf ook niet helemaal precies op wie van de twee ze nu valt… Wanneer Jupe denkt dat ze haar beste vriend dreigt kwijt te raken aan het meisje dat zij leuk vindt besluit ze een drastische maatregel te nemen die alles zal veranderen…

Ten eerste wil ik zeggen hoe belangrijk het is dat een boek als dit geschreven wordt! De doelgroep voor dit boek is young adult, meiden die misschien nog in de puberteit zitten en worstelen met hun eigen seksuele gevoelens. Dit boek laat zien dat het oké is om die gevoelens te hebben en ook dat het oké is om niet precies te weten wat je ‘bent’ (want moeten we daar echt een label opplakken?). Dit boek speelt dus heel erg in op wat zich afspeelt in de maatschappij. In het boek wordt heel mooi uitgelegd welke hokjes er precies zijn en hoe een van de hoofdpersonen onderzoekt welk ‘hokje’ bij haar past: “ ‘Bovendien, ik weet niet eens hoe ik mezelf nu moet noemen. Ik weet dat jij jezelf biseksueel noemde, maar dat voelt niet helemaal goed. Neem die transjongen bijvoorbeeld, Toby Faletti, die soms naar de Iridis-bijeenkomsten komt… Ik voel altijd iets wanneer hij er is, maar ik heb er nooit zo over nagedacht. Maar nu? Ik bedoel, transmensen zijn ook binair, maar het zette me wel aan het denken: wie zegt dat ik nooit op iemand val die niet-binair is? Ik heb het opgezocht en hier en daar staat dat biseksueel ook “binair” inhoudt, maar op andere plekken vind je dat biseksueel betekent “zich aangetrokken voelen tot twee of méér genders”. Dus echt, ik weet het gewoon niet.’”

Verder is de schrijfstijl van Nic Stone heerlijk! Ze schrijft alsof de lezer de beste vriend is van de drie hoofdrolspelers. Hierdoor heb je haast het gevoel dat je hun verhaal mét hun beleefd in plaats van dat je er alleen over leest. Daarnaast brengt Nic Stone ook nog eens humor in het boek. Af en toe zit je te glimlachen om de leuke personages of de grappige uitspraken, waardoor je echt door het boek heen vliegt.

Zij en ik is opgebouwd in drie delen. Eerst lezen we mee met Coop, dan met Rae en ten slotte met Jupe. Nic Stone heeft elk personage echt zijn eigen identiteit meegegeven waardoor elk deel goed van elkaar te onderscheiden is. Daarnaast heeft Nic Stone heel leuk gespeeld met de hoofdstuktitels. Die van Coop zijn heel lang en geven precies weer wat hij denkt: “Ik Courtney Aloysius Coop IV zou eigenlijk een totaal sneue gast moeten zijn”. Daarna hebben we Rae die juist graag alles op orde heeft en gek is op kruiswoordpuzzels. Elk hoofdstuk van haar is dan ook de naam van een antwoord op een kruiswoordpuzzel met daaronder de betekenis van de naam. Daarnaast is het heel knap hoe die verschillende namen met de betekenissen bij het hoofdstuk passen. Zo heb je bijvoorbeeld woorden als Surplus en synchroniciteit die heel goed bij bepaalde stukken in de tekst passen. Als laatste lezen we mee met Jupe. Ze is helemaal fan van Queen en dan vooral van Freddie Mercury. Elke hoofdstuktitel van haar is dan ook de titel van een lied van Queen. Door deze kleine details weet Nic Stone echt een eigen identiteit aan de karakters mee te geven.

Niet alleen de hoofdpersonen, maar ook de bijkarakters zijn heerlijk om over mee te lezen. De twee vrienden van Coop: Golly en Britain sluit je meteen in je hart. Ze voegen daarnaast ook echt wat toe aan het verhaal, ze zijn niet alleen ‘comic relief’ en krijgen hierdoor dan ook nog wat diepgang.

Zij en ik van Nic Stone is een geweldig verhaal over jezelf ontdekken en leren dat het oké is om niet in een bepaald hokje te passen. Het is een verhaal over liefde, vriendschap en het ontdekken van jezelf; een verhaal dat iedereen eigenlijk gelezen moet hebben. Dankzij de fijne schrijfstijl van Nic Stone leest Zij en ik ook nog eens heerlijk weg. Het eind van het boek had voor mij persoonlijk iets meer gesloten mogen zijn, maar desalniettemin heb ik volop genoten van dit boek!

Recensie: Zij en ik – Nic Stone

Zij en ik

1  2  3  4  5