Recensie: Uitzonderlijk RECENSIE

Recensie: Uitzonderlijk – Colleen Hoover

Merit en haar familie zijn op zijn zachts gezegd uitzonderlijk te noemen. Zo woont ze in een omgebouwde kerk samen met haar vader en stiefmoeder, haar moeder woont er ook nog in het souterrain maar door haar pleinvrees komt ze niet buiten, de zus van Merit heeft neigingen die bijna wijzen op necrofilie en Merit verzamelt trofeën die ze niet zelf gewonnen heeft. Naast dat haar familie uitzonderlijk is, leeft Merit ook nog eens met veel geheimen van deze familie en zichzelf. Zo ontmoette ze de jongen Sagan, met wie ze heeft gezoend voordat ze erachter kwam dat hij het vriendje is van haar tweelingzus. Wanneer ze Sagan beter leert kennen beseft ze dat het leven zo niet meer door kan gaan.

Ondanks dat Colleen Hoover een bekende auteur is had ik nog niet eerder iets van deze schrijfster gelezen. Daar gaat zeker verandering in komen. Na het lezen van Uitzonderlijk snap ik waarom iedereen fan is van Colleen Hoover. Ten eerste heeft ze een heerlijke schrijfstijl. Ze schrijft vlot met een vleugje humor en daarnaast is er ook nog sprake van romantiek. Een perfecte combinatie dus! De personages die in Uitzonderlijk voor komen zijn op zijn zachts gezegd uniek. Elk personage is geen ‘standaard personage’, eigenlijk is het hele gezin van hoofdpersoon Merit niet standaard, maar eerder ‘uitzonderlijk’. Zo verzameld Merit trofeën wanneer er zich een tegenslag in haar leven voordoet. Dat begon toen haar vriendje haar dumpte toen hij met zijn handen onder haar shirt lag. Maar de rest van het gezin is ook ongewoon en dat beschrijft merit als volgt: “Ik kan met zekerheid zeggen dat we in het ongewoonste huis van het hele dorp wonen. Ik weet niet eens of je dit wel een huis kunt noemen. En het telt zeven bijzonder ongewone bewoners. Als je de buitenkant ziet, zou je nooit kunnen raden dat ons gezin van zeven personen onder andere bestaat uit een atheïst, een vrouw die andermans huwelijk op de klippen liet lopen, een ex-vrouw met heftige pleinvrees en een tiener dochter met een wonderlijke obsessie die akelig dicht in de buurt van necrofilie komt.” Deze omschrijving van de familie van Merit is heel uniek en als lezer wil je hierdoor graag doorlezen. Je wilt meer weten over deze ‘gekke’ familie van Merit. Het is een erg groot pluspunt voor dit boek dat Colleen Hoover zulke unieke personages heeft weten neer te zetten, hierdoor blijf je tijdens het lezen continu geboeid.

Daarnaast leren we al vrij in het begin dat de broer van Merit, Utah, een geheim heeft die Merit moet bewaren. Dit komt een paar keer terug zonder dat je als lezer weet wat er aan de hand is. Ook dit zorgt ervoor dat je door wilt blijven lezen omdat je erachter wilt komen wat dit geheim dan precies is. Wanneer we daar eenmaal achter komen ben je als lezer toch wel vrij geschokt. Het geheim is vrij heftig en de ontknoping hiervan had dan ook iets beter uitgewerkt kunnen worden. Het geheim waarover gesproken wordt, wordt uiteindelijk erg makkelijk afgehandeld terwijl dit toch best wel een ding is in mijn ogen. Hier heeft Colleen Hoover in mijn mening wel wat steken laten vallen.

Wat wel een pluspunt aan het boek is, zijn de kleine tekeningen die in het boek zijn toegevoegd. Sagan, de jongen die Merit heeft gezoend en op wie ze heimelijk verliefd is, tekent namelijk erg graag. Hij tekent wat er in hem opkomt en geeft die tekeningen soms ook aan Merit. Deze tekeningen worden niet alleen omschreven, maar zijn zelf ook toegevoegd in het boek. Dit is een leuk extraatje omdat je de tekeningen echt voor je ziet.

Al met al is Uitzonderlijk van Colleen Hoover een heerlijk boek dat je snel uitleest. De schrijfstijl van deze auteur is heerlijk en de personages zijn stuk voor stuk zo uniek waardoor je door wilt blijven lezen. Het grootste minpunt voor mij was de afhandeling van het geheim van Utah, maar verder heb ik echt genoten van dit boek! 4 hartjes voor Uitzonderlijk.

Uitzonderlijk

1  2  3  4  5

'Ik heb een hoop mensen ontmoet in mijn leven, Merit. Maar jij bent misschien wel de raarste van allemaal.' Merit, de hoofdpersoon in 'Uitzonderlijk' van Colleen Hoover, is inderdaad een opmerkelijk type. Ze woont met haar familie in het souterrain van een kerk en verzamelt trofeeën die zij nooit heeft gewonnen. Maar als ze een jongen ontmoet die haar anders naar zichzelf en haar familie laat kijken, beseft ze dat ze niet meer zo kan doorgaan. 'Uitzonderlijk' gaat over de leugens die een familie bijeenhouden en de kracht van liefde en waarheid. Een thema dat door topauteur Colleen Hoover overtuigend is uitgewerkt.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane