Recensie: Er mag zoveel niet RECENSIE

Recensie: Er mag zoveel niet – Ria Lazoe

Er Mag Zoveel Niet is het vervolg op Het Pistool, waarin Jan en zijn vrienden de nasleep van de Tweede Wereldoorlog en alles wat daarbij komt kijken beleven. De gebeurtenissen in de oorlog, die in Het Pistool worden beschreven, zijn heftig verlopen en de jongens zijn allemaal nog een beetje van de kaart. Het dorpje waarin ze wonen heeft flink wat klappen gekregen, maar de ellende is nog niet over. De soldaten komen terug van het front en er moeten misdadigers worden opgepakt. Er is na al wat is gebeurd dus nog steeds geen rust in het dorp.

Ria Lazoe is zelf geboren in de Tweede Wereldoorlog in Almelo. Ze is jarenlang juf geweest en heeft daarnaast vaak verhalen en opstellen geschreven. Ze schrijft voornamelijk kinderboeken en Het Pistool is een YA-verhaal dat al eerder indruk maakte op lezers.

Net zoals het eerste deel volgt dit deel de vijftienjarige Jan in de Tweede Wereldoorlog. Jan is en blijft een personage met een typische pubervisie, maar wel met een zorgzame en avontuurlijke ondertoon. Er komen veel personages voor in dit boek, waaronder Loes en Ziska, die dochters van NSB’ers zijn, en de Joodse man Rosenthal. Ieder personage heeft zijn of haar eigen demonen om mee te vechten, van de reputatie in het dorp tot woningnood, alles komt voorbij. Daarbij ziet Jan deze zaken van erg dichtbij, bijvoorbeeld wanneer zijn vader terug komt uit Duitsland en gewond en getraumatiseerd zijn dagen moet doorkomen.

Buiten het bespreken van deze problematieken is er een nieuwe dreiging in het verhaal: de dorpsagent is vermoord, met als reden dat hij een verrader zou zijn geweest. Iemand moet hem hebben vermoord, maar in het dorp wijst niemand naar zichzelf. Het geeft aan hoe de situatie in elkaar zit: iedereen heeft tijdens de oorlog dingen gedaan waar ze niet trots op zijn, maar het gaat nu na de oorlog nog door. Jan krijgt te maken met dit soort kwesties en moet beslissen waar hij in mee gaat en wat hij laat gaan.

Ria Lazoe schrijft zoals altijd vlot en het boek zelf is ook niet zo dik. Dat maakt dit een ideaal boek voor de middelbare school: een onderwerp waar pubers graag over lezen en gunstige leesomstandigheden bij elkaar. Het is misschien niet het beste boek over jongeren in de Tweede Wereldoorlog dat ooit verschenen is, maar het is een vermakelijk verhaal zonder al te veel poespas. Het is nuchter, laat kleine details achterwege en geeft een helder en duidelijk beeld. Dit bevordert de leeservaring voor jongeren.

Er Mag Zoveel Niet is misschien wel het zoveelste boek over de Tweede Wereldoorlog, maar toch heeft het potentie om meer te worden. Zeker als Het Pistool al is gelezen, kan Er Mag Zoveel Niet een leuke aanvulling zijn op het verhaal. Als je als puber twee boeken ‘moet’ lezen over dit onderwerp of als je geïnteresseerd bent, maar geen maanden aan een boek vast wilt zitten, dan zijn de boeken van Ria Lazoe absoluut een goede keuze!

Er mag zoveel niet

1  2  3  4  5

Het vervolg op Het pistool is opnieuw een spannend boek dat intrigerende vragen oproept. Voor lezers vanaf 14 jaar.
    September 1945. De Tweede Wereldoorlog zindert nog na. Net als de recente avonturen van Jan en zijn vrienden. Wie vermoordde de politieman? Zal Ziska de liefde van Jan beantwoorden? Hoe herstelt Jans vader, die nu nog maar één been heeft, van zijn verblijf in de kampen? Welk geheim probeert Douwe verborgen te houden? En waarom botert het niet tussen Loes en haar stiefvader? De oorlog en zijn naweeën zorgen nog altijd voor veel vragen.