Recensie: Liefde en geluk RECENSIE

Recensie: Liefde en geluk – Jenna Evan Welch

Addie heeft iets heel stoms gedaan en durft daar met niemand over te praten. Het duurt ook even voor ze ons, de lezers van haar verhaal, vertelt wat ze precies heeft gedaan. Haar broer Ian zit op dezelfde school én in het footballteam waar Addies ex-vriendje ook in zit en kent haar geheim. Hij dringt er op aan dat Addie haar geheim deelt met haar ouders. En hier maken broer en zus al weken ruzie over. Liefde en geluk begint op het moment dat de ruzie vrij heftig escaleert. Wat volgt is een vlot geschreven verhaal dat veel te snel afgelopen is.

Liefde en geluk speelt zich af in Ierland. Addie, haar moeder en haar drie broers zijn daar voor de bruiloft van haar tante. Vader is niet meegekomen, hij vond het niet nodig aanwezig te zijn bij de zoveelste huwelijksvoltrekking van zijn schoonzus. Als Addie zich na het incident depressief voelt en een rustig plekje zoekt, vindt ze in het hotel een bijzonder boek. Een reisgids, ‘Ierland voor mensen met liefdesverdriet: een onconventionele gids voor het smaragdgroene eiland’.

Het plan is dat Addie de dag na de bruiloft met broer Ian naar Italië vliegt, waar Addies beste vriendin onlangs naar toe is verhuisd. De rest van de familie gaat mee op de trip die het gelukkige bruidspaar heeft georganiseerd. Ian blijkt echter zijn eigen plannen te hebben en niet van plan te zijn naar Italië te vliegen. En dan volgt een wervelende roadtrip door Ierland, mede aan de hand van de reisgids die Addie heeft gevonden.

De locatie Ierland speelt een belangrijke rol in Liefde en geluk. Toevalligerwijs leidt de trip van Ian langs verschillende plekken uit de gevonden reisgids. En passant steek je het nodige over de unieke natuur van Ierland. Maar veel belangrijker is hoe, tegen haar verwachtingen in, die malle reisgids Addie helpt haar zelfvertrouwen weer terug te krijgen.

Een van de belangrijkste thema’s van Liefde en geluk is vriendschap. De vriendschap die je met vrienden en vriendinnen onderhoudt, de kwetsbaarheid van vriendschappen, het ontstaan van hechte online vriendschappen, vriendschappen op afstand, maar ook de unieke vriendschap die tussen broers en zussen kan bestaan. Addie en Ian waren altijd elkaars beste vrienden, weten ze ook over deze situatie heen te komen?

Naast Addie en Ian is er nog een belangrijke hoofdpersoon, Rowan. Een Ierse jongen, die ook zo zijn eigen verdriet en onzekerheden kent, en met wie broer en zus hun roadtrip maken. Tussen Ian en Rowan bestond al een vriendschap, het is mooi om te lezen hoe de band tussen Addie en Rowan zich gaandeweg ontwikkelt.

Liefde en geluk is prettig geschreven en leest vlot en makkelijk. Auteur Jenna Evan Welch, die ook de bestseller Liefde en gelato heeft geschreven, weet je aandacht voortdurend bij het verhaal te houden en er is geen moment dat het verhaal inzakt. Je leeft voortdurend mee met de hoofdpersonen en het liefst zou je zelf het boek in willen stappen om mee te reizen en goede adviezen te geven. Het verhaal is grappig, soms hilarisch, en herkenbaar, in ieder geval goed voorstelbaar. Welch weet je ook te raken met een bijzonder en ontroerend einde. Liefde en geluk is kort samengevat gewoon een heerlijke young adult!

De illustratie op de cover past perfect bij het verhaal. Op de voorkant staat een groen klavertje vier met blaadjes in de vorm van een hartje. Een van de blaadjes is roze gekleurd. Het klavertje staat symbool voor Ierland en het hartje uiteraard voor de liefde.

‘Wist je dat elk blaadje van het klavertje ergens voor staat? Dat is zo, lieverd. Geloof, hoop en liefde. En mocht je er eentje vinden met vier blaadjes, nou, dan staat die vierde voor geluk. Geloof, hoop, liefde en geluk. Maar boven alles wens ik je liefde toe. Liefde is haar eigen vorm van geluk.’

Liefde & geluk

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Addie begrijpt niet hoe ze ooit zo stom heeft kunnen zijn om een foto van haar borsten naar haar inmiddels ex-vriendje te sturen en alle waarschuwingen van haar broer Ian in de wind te slaan. Nu zijn haar borsten overal op internet te zien en lijkt haar toekomst in puin te liggen. Tot overmaat van ramp heeft ze ook nog voortdurend ruzie met Ian, die wil dat ze alles opbiecht aan hun ouders.

Ze hoopt dat de bruiloft van haar tante in Ierland haar wat kan afleiden, maar dan gooit Ian al hun vakantieplannen overhoop, en voor Addie weet wat haar overkomt, zit ze in een piepkleine auto samen met Ian en de Ierse Rowan, die ze met iedere afgelegde kilometer leuker begint te vinden. Wat volgt is een wilde roadtrip door het sprookjesachtige Ierland, met als enige houvast de reisgids Ierland voor mensen met een gebroken hart.