Recensie: Rode Klok RECENSIE

Recensie: Rode Klok – Leni Zumas

In Rode klok lees je het verhaal van vier vrouwen in de nabije toekomst. Een toekomst waarin abortus verboden is en alleenstaand moederschap niet meer mogelijk is door een nieuwe wet. Hieronder gaan alle vrouwen in het verhaal gebukt en komen elkaar tegen op allerlei momenten. Een van de vrouwen is een natuurgenezeres, Gin. Zij wil koste wat kost alle vrouwen helpen bij een ongewenste zwangerschap, maar als zij wordt opgepakt door de politie valt het leven van de vrouwen in duigen…

Leni Zumas heeft met Rode klok een boek geschreven waarin de ergste nachtmerries van een vrouw uitkomen. Als jong meisje kan je worden opgepakt voor het plegen van een abortus en als alleenstaande vrouw kom je niet meer in aanmerking voor IVF, of voor het adopteren van een kind. Daarnaast is het verhaal te lezen van een getrouwde vrouw met twee kinderen, die gebukt gaat onder haar huwelijk. Zij durft niet de stap te zetten om voor zichzelf te kiezen en het huwelijk te beëindigen. Leni Zumas heeft hiermee een boek geschreven over hoe de ongelijkheid van vrouwen zichtbaar zal worden in de nabije toekomst wanneer abortus en alleenstaand moederschap niet langer legaal zal zijn. Een toekomst waarvan iedereen zal hopen dat die er nooit zal komen. De opbouw van Rode klok is erg prettig. Bovenaan het hoofdstuk staat of het deel gaat over de dochter, de genezeres, de echtgenote of de biografe. Hierdoor weet je direct welke verhaallijn je op dat moment volgt. Wat zo intrigerend is aan dit boek, is dat alle personages met elkaar te maken krijgen en deze verhalen dus na enige tijd door elkaar heen lopen. Hierdoor is het een intrigerend verhaal geworden en wil je weten hoe het zal aflopen met alle vrouwen in het verhaal.

Concluderend is Rode klok een intrigerend boek over verschillende vrouwen in verschillende levensfases. Een boek waarvan je vurig hoopt dat het nooit waarheid zal worden, maar gezien de politieke ontwikkelingen in Amerika misschien wel eens eerder waarheid zou kunnen worden dan je zal verwachten. Je merkt in dit boek wat de invloed van deze ontwikkelingen is op het dagelijks leven van verschillende vrouwen.

Recensie: Rode Klok – Leni Zumas

Rode klok

Leni Zumas

15 oktober 2018

ISBN 9789025453282
    Uitgever Atlas
    336 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Deze roman speelt zich af in de niet al te verre toekomst en spettert van de sinistere verbeeldingskracht. Abortus is opnieuw illegaal verklaard in de Verenigde Staten. Evenals ivf, en adoptie door alleenstaande ouders. Vier vrouwen uit een klein vissersdorp in de staat Oregon laveren tussen deze nieuwe beperkingen op het vrouwenlichaam en moederschap. De alleenstaande lerares Ro probeert wanhopig zwanger te worden voordat ze te oud is. Susan, de gefrustreerde moeder van twee kleuters, zit vast in een uitzichtloos huwelijk dat haar carrière als advocate in de kiem heeft gesmoord. De vijftienjarige Mattie is ongewenst zwanger. De natuurgenezeres Gin kan ze allemaal helpen – totdat zij het slachtoffer dreigt te worden van een hedendaagse heksenjacht. Rode klok is een angstaanjagend plausibele, meeslepende roman over vrouwen van vlees en bloed.