Recensie: Liefde en Duisternis RECENSIE

Recensie: Liefde en duisternis – Ed Franck

De wereld is vol prachtige verhalen en sommige zijn al honderden jaren oud. Vooral dat laatste maakt klassiekers niet direct aantrekkelijk voor een regenachtige zondagmiddag of een avond op de bank na een drukke dag. Want oude teksten zijn toch saai of lastig te lezen? Voor Liefde en duisternis van Ed Franck gaat dat niet op. Al eerder bewerkte de Vlaamse jeugdauteur klassiekers als Romeo en Julia, Tristan en Isolde en sonnetten van Shakespeare voor de lezer van nu. In zijn nieuwste boek Liefde en duisternis staan zes heldenverhalen uit lang vervlogen tijden, met illustraties van Anne Westerduin.

In de verzameling vind je onder meer verhalen uit het Gilgamesj-epos uit de oude Sumerische beschaving en de middeleeuwse vertellingen over koning Arthur. Ook hervertelt Franck het liefdesverhaal van Aeneas en Dido. Aeneas, de Trojaanse held die iedereen die ooit Latijn heeft gehad op school wel kent, ontvlucht zijn geboortestad  en strandt na vele omzwervingen in Carthago, de stad van koningin Dido. Bij hun ontmoeting is het liefde op het eerste gezicht, maar Aeneas heeft van de goden een belangrijke taak te vervullen gekregen. Dat stelt hem voor een lastige keuze.

In Liefde en duisternis stoft Franck de klassieke teksten grondig af. Hij heeft natuurlijk ook prachtig materiaal om mee te werken: verhalen over liefde, wraak en jaloezie met in de hoofdrol goden, koninginnen en helden. Maar Franck weet duidelijk hoe hij het oude materiaal weer toegankelijk moet maken voor jonge lezers. Het is misschien in eerste instantie afstandelijker dan je van een moderne roman gewend bent, zeker de prozagedichten. Maar als je bereidt bent je te laten meevoeren, snap je al snel waarom juist deze verhalen al zoveel jaren steeds weer opnieuw worden verteld.

Ieder verhaal in Liefde en duisternis wordt vooraf gegaan door een korte inleiding, waarin Franck de geschiedenis en de context van het verhaal toelicht. Zo ontdek je bijvoorbeeld dat het Gilgamesj-epos een van de oudste literaire werken ter wereld is. Of wie Perceval is in de vertellingen over koning Arthur. Een waardevolle toevoeging, net als de illustraties. Westerduin vertelt niet zozeer het verhaal in beelden na, maar geeft het boek sfeer. De tekeningen stralen actie en beweging uit, waardoor de verhalen extra tot leven komen. Liefde en duisternis is hiermee een fijn boek om op een regenachtige dag toch maar eens kennis te maken met klassiekers uit de wereldliteratuur.

Liefde en duisternis

1  2  3  4  5

Het epos is de oudste verhaalvorm ter wereld. Door de eeuwen heen schonk het ons een wervelende mengeling van heroïsche daden, magie, drang naar roem, vergeefse pogingen om de menselijke beperkingen te overstijgen, vriendschap en verraad, liefde en wraak, familievetes en stammenoorlogen, loutering van een held door een queeste, de worsteling met goden en met de eigen lotsbestemming...
    Liefde en duisternis bundelt zes prachtverhalen uit verschillende culturen. Het bevat episodes van het Gilgamesj-epos uit de oude Sumerische beschaving, de Aeneis van Vergilius uit de Romeinse oudheid, de Keltisch-Ierse Ulstercyclus, de IJslandse Edda en de Koning Arturcyclus uit de middeleeuwen en ten slotte het Finse epos Kalevala uit de negentiende eeuw. Telkens met een verhelderende inleiding.