Recensie: De spooktoren RECENSIE

Recensie: De spooktoren – Keir Graff

In De spooktoren volg je het verhaal van Mal en Colm. Een eeneiige tweeling die is verhuisd naar de oude torenflat Brunhilde. Eenmaal daar aangekomen lijkt deze flat niet zo gewoon… De flat heeft namelijk 17 verdiepingen maar het knopje van de 13e verdieping is er niet. Op een dag komen Mal en Colm erachter dat het 13e knopje tevoorschijn komt om 1 uur ’s middags. Als ze op onderzoek uitgaan komen ze van de ene verbazing in de andere en zullen ze ooit nog wegkomen uit deze spookflat?

Keir Graff heeft met De spooktoren een spannend kinderboek geschreven. Het verhaal is geschreven vanuit de ik-vorm, waardoor het erg aanspreekt. Daarnaast zijn er veel spannende passages te lezen, zoals wanneer Colm wraak wil nemen op Mal en hem uit de lift duwt op de 13e verdieping. Maar als hij hem weer wilt gaan zoeken, is het 13e knopje weer verdwenen. Wel duurt de inleiding van De spooktoren erg lang. Hierdoor wordt het boek wat langdradig. Keir Graff had er ook voor kunnen kiezen om na 1 of 2 hoofdstukken al over te gaan tot de kern van het boek. Dat zal dit boek nog spannender maken en ervoor zorgen dat je wilt weten hoe het gaat aflopen.

Daarnaast is De spooktoren een boek dat goed aansluit bij de actualiteiten en allerlei onderwerpen aansnijdt waar kinderen mee te maken kunnen hebben, zoals een overleden vader en een moeder die maar lastig kan wennen op haar nieuwe werk. Het overlijden van de vader van Mal en Colm loopt als een rode draad door het boek. Zo kun je vaak lezen wat Colm doet om zijn verdriet te verwerken en vertelt hij ook hoe zijn moeder en zijn broer Mal omgaan met dit verlies.

Concluderend is De spooktoren een spannend boek over een toren vol geesten waarin Mal en Colm terecht komen. Het verhaal bevat veel emoties waardoor kinderen zich kunnen herkennen in delen van het verhaal. Wel is het in het begin wat langdradig, maar uiteindelijk zal je het boek niet snel kunnen neerleggen en wil je weten hoe het afloopt.

Recensie: De spooktoren – Keir Graff

De spooktoren

1  2  3  4  5

Spannend mysterie voor fans van Het huis met de schuine vloeren en Het luciferkasteel

Na de dood van hun vader verhuist de identieke tweeling Mal en Colm met hun moeder naar een luxueus appartement in een oude torenflat in de stad. Wat ze niet weten, is dat er een vloek op de torenflat rust. De jongens ontmoeten hun bejaarde buren, die waarschuwen dat je tijdens het middaguur beter niet in het gebouw kunt rondlopen, horen vreemde geluiden, ontdekken een lift zonder knopje voor de dertiende verdieping en krijgen het onheilspellende bericht dat wie eenmaal in het gebouw woont, er nooit meer uit kan vertrekken. Op een dag verschijnt uit het niets het ontbrekende knopje… en als de liftdeuren op de dertiende verdieping opengaan, zien Mal en Colm iets onbegrijpelijks: een identiek gebouw, dat destijds uit geldgebrek nooit gebouwd is en nu is vastgeroest in de tijd. In deze toren wemelt het van de mensen – dood, levend of iets ertussenin...

Een verhaal om in te verdwijnen, vol intriges, een eeuwenoude vloek en twee jongens die leren omgaan met verdriet en verlies.