Recensie: Liefde & aardbevingen RECENSIE

Recensie: Liefde & aardbevingen – Jan Mulder

In Liefde & aardbevingen volg je het verhaal van Ocktje. Het boek is geschreven vanuit Ocktje en door haar leer je het leven van haar oom Wilhelmus kennen. Oom Wilhelmus doet belangrijk werk, hij bergt namelijk de lichamen van de mensen die het leven niet meer zagen zitten en zichzelf in de put lieten storten. Daarnaast heeft hij ook een kruidenierswinkel. Het speelt zich af in de vorige eeuw en het dorp staat bol van de gelovigen. Maar wanneer de Turkse Tanya emigreert naar het dorp, neemt het leven van oom Wilhelmus een drastische wending….

Liefde & aardbevingen is een intrigerend boek over het leven van een man in de vorige eeuw. De samenleving is op dat moment drastisch aan het veranderen en dit kan Jan Mulder prachtig in beeld brengen. Het taalgebruik in dit boek doet ook denken aan Oudhollands. Hierdoor waan je je als lezer van dit boek echt in de geschiedenis. Hiermee is Liefde & aardbevingen sterker geworden en kun je je als lezer beter verplaatsen in de tijdsgeest van dit boek. Het boek is geschreven vanuit Ocktje, het nichtje van oom Wilhelmus. In eerste instantie lijkt dit wat omslachtig, Jan Mulder had immers ook simpelweg het leven van Wilhelmus kunnen omschrijven, maar na verloop van tijd merk je als lezer dat juist het perspectief van Ocktje het boek extra interessant maakt omdat je als lezer ook benieuwd bent naar het leven van Ocktje. Dit kom je echter niet te weten en juist dat onbekende maakt dit boek intrigerend. Ook komen de bekende problemen van Groningen aan bod, namelijk de aardbevingen. Jan Mulder omschrijft de wanpraktijken van de gaswinning en de machtspersonen uit Den Haag die hierbij aan bod komen. Wat mij betreft niet alleen een boek, maar ook een pleidooi om hier eindelijk eens wat aan te veranderen.

Concluderend is Liefde & aardbevingen een prachtig boek waarin je als lezer een kijkje in het verleden krijgt. Het is bijna poëtisch geschreven op een Oudhollands-achtige manier. Wel is het boek vrij kort, het lijkt nog niet helemaal af. Ik denk dat het minstens dubbel zo dik had kunnen zijn en dat het verhaal nog wel langer had kunnen duren.

Liefde en aardbevingen

Jan Mulder

5 november 2018

ISBN 9789403135304
    Uitgever De Bezige Bij
    224 pagina's

De Bezige Bij

1  2  3  4  5

Een dorp in het hoge noorden van het land, de laatste decennia van  de vorige eeuw. De kruidenier Wilhelmus ontfermt zich immer met  toewijding over de lichamen van de talrijke zielen die in hun zware boerenbestaan geen andere uitweg zagen dan in de put te springen. Thuis adoreert hij tamelijk naïef zijn echtgenote Albertine, die veel minder dan hij in staat is haar geduld te bewaren in hun stilstaande, kinderloze huwelijk. Hij is in de ban van Bach en luistert elke zondag om één uur trouw naar de avro als daar de toestanden van de wereld worden besproken. "Zijn geest is geen oord van losbandigheid. Zijn lust is een traag en onbeholpen antwoord op een vergeten instinct.'
    Vanaf het moment dat de Turkse Tanya in het dorp komt wonen verandert het leven van Wilhelmus dramatisch.

Liefde & aardbevingen is een onvergetelijk portret van een tragisch leven in een veranderende samenleving. Jan Mulder heeft in deze roman zijn fijnzinnige verbeelding tot het uiterste ingezet.