Recensie: Duizend papieren vogels RECENSIE

Recensie: Duizend papieren vogels – Victoria Udall

Jonah probeert de onverwachte dood van zijn vrouw Audrey te begrijpen en een plek te geven. Zijn bezoeken aan de Kew Gardens, waar ze allebei graag kwamen, helpen hem hierbij. Chloe, Milly en Hal hebben alle drie hun eigen redenen om veel in de Kew Gardens te zijn en uiteindelijk helpen ze elkaar om te vinden waar ze naar op zoek zijn.

In het begin lijkt Duizend papieren vogels vooral over het rouwproces van Jonah te gaan en zijn Chloe, Milly en Hal slecht bijfiguren in dit proces. Naarmate het verhaal vordert blijken ze ieder een grotere rol in het verhaal te spelen dan verwacht. Gaandeweg het verhaal lijken er een aantal dingen niet te kloppen. Dit bouwt zich op van kleine hint tot een groot vraagteken. Steeds wordt er een klein beetje informatie vrijgegeven totdat aan het einde het plaatje eindelijk compleet is. In de tweede helft van het verhaal gaat dit proces van kleine beetje informatie geven net iets te langzaam om fijn te blijven. Verder leest de opbouw van het verhaal erg prettig en zit je vrij snel in het verhaal.

Duizend papieren vogels is een verhaal waar een flinke laag melancholie overheen ligt. Eerst vooral door het verdriet om het overlijden van Audrey maar later ook door het thema afscheid wat een rode draad blijkt te zijn door het boek heen. Schrijfster Victoria Udall weet de emoties zo door haar verhaal te weven dat je ze als lezer zelf voelt. Enerzijds is dit fijn omdat je je hierdoor goed kunt inleven in het verhaal maar anderzijds roept het vooral de eerdergenoemde melancholie op wat natuurlijk niet een heel fijn gevoel is.

Een groot deel van het verhaal speelt zich af in de Kew Gardens en deze tuin heeft eigenlijk de hoofdrol in Duizend papieren vogels. Deze tuin wordt zo duidelijk omschreven dat je er in je gedachten een wandeling door kunt maken. Je begrijpt waarom de personages er zo graag komen en kunt eigenlijk niet wachten tot je het zelf een bezoek kunt brengen. Deze prachtige omgeving zorgt zeker voor een extra dimensie en extra leesplezier.

Duizend papieren vogels is de debuutroman van Victoria Udall die in Engeland met veel lof is ontvangen. Zeer terecht want het is een goed, origineel verhaal wat op een zeer pakkende wijze is geschreven. Het maakt zeer nieuwsgierig naar volgende boeken van deze talentvolle schrijfster.

Duizend papieren vogels

Victoria Udall

26 september 2018

ISBN 9789401608626
    Uitgever Xander
    350 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

Als Jonah plotseling zijn vrouw Audrey verliest, wordt hij verpletterd door een allesomvattend verdriet en knagende vragen over de omstandigheden van haar dood.

Hij houdt de herinnering aan Audrey levend door geregeld naar Kew Gardens te gaan, de botanische tuinen van Londen, waar hij met haar ook altijd kwam. Dwalend door de tuinen ontmoet Jonah kunstenares Chloe, tuinman Harry en het mysterieuze meisje Milly. Ontmoetingen waar ieder zijn of haar unieke verhaal vertelt en het mysterie van Audreys dood zich langzaam voor Jonah ontvouwt.