Recensie: Weduwen RECENSIE

Recensie: Weduwen – Lynda La Plante

Harry Rawlins is het brein achter meerdere succesvolle overvallen. Maar tijdens zijn laatste overval gaat het mis, wat leidt tot de dood van Harry en zijn twee handlangers Joe Pirelli en Terry Miller. De levens van hun echtgenoten Dolly Rawlins, Linda Pirelli en Shirley Miller veranderen daarna voorgoed, als Dolly een gedetailleerd plan vindt van Harry om een overval te plegen. Dolly besluit af te maken waar haar man aan begonnen is. Ze roept de hulp in van de andere twee weduwen en weet hun er van te overtuigen dat ze de overval met succes kunnen uitvoeren. Terwijl de weduwen zich voorbereiden op de overval komen ze er achter dat ze voor het plan van Harry vier mensen nodig hebben. Ze rekruteren Bella als de ontbrekende 'vierde man' voor de overval. Maar waar is de vierde man die mee heeft gedaan aan de fatale overval van Harry? En wie is hij? Ondertussen wordt het steeds gevaarlijker voor de weduwen. Niet alleen volgt de politie Dolly overal waar ze gaat, de weduwen moeten ook nog oppassen voor de rivalen van Harry die achter de informatie aanzitten die de vrouwen hebben. Kunnen de weduwen de politie en criminelen te slim af zijn?

Lynda La Plante heeft vier sterke, vindingrijke en geloofwaardige personages gecreëerd. De schrijfstijl van Weduwen is gedetailleerd waardoor de lezer de personages goed kan leren kennen. De weduwen hebben alle vier een hele andere persoonlijkheid wat leidde tot nogal wat onenigheid en wantrouwen naar elkaar en dat gaat op een gegeven moment op je zenuwen werken. Maar gelukkig wist La Plante met de komst van Bella de balans die de vrouwen nodig hadden toe te voegen. Wat opviel was hoe de weduwen door het boek heen groeide, ze waren niet bang hun leven in eigen handen te nemen. Als lezer hoop je dan ook dat ze zich staande weten te houden in deze mannenwereld.

Weduwen speelt zich af in de jaren tachtig en La Plante geeft dat gevoel goed weer. Dat de personages naar de telefooncel moeten om te bellen, kun je je bijna niet meer voorstellen in een tijd waar de meeste van ons onafscheidelijk zijn van onze smartphone. Het boek heeft veel personage wisselingen en er gebeurt ook veel in het verhaal maar La Plante laat alles naadloos samen komen en daardoor wordt het nooit verwarrend. Het verhaal komt wel wat traag op gang maar als de actie echter begint, is het verhaal meeslepend en weet La Plante met de informatie die ze geeft een mysterie te creëren die de lezer nieuwsgierig maakt. En dan begint het ook moeilijk te worden om Weduwen neer te leggen.

Wil je een boek lezen met een goede plot die een combinatie van actie, mysterie, drama en goed ontwikkelde personages bevat dan kan ik zeker Weduwen aanraden. Het verhaal begint traag maar La Plante maakt dit zeker meer dan goed naarmate het boek vordert. Er is kortgeleden ook een film uitgekomen van dit boek en ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit boek daar ook wel nieuwsgierig naar ben geworden.

Recensie: Weduwen – Lynda La Plante

Weduwen

1  2  3  4  5

Drie mannen komen om tijdens een dramatisch verlopen bankoverval. Ze laten drie radeloos en totaal ontredderde vrouwen achter; Dolly Rawlins, Linda Pirelli en Shirley Miller. Als één van hen, Dolly, erachter komt dat haar echtgenoot een kluis had, doet ze een ontdekking die grote gevolgen heeft. In de kluis ligt een pistool, geld en een uitgewerkt plan voor een overval. De twijfel slaat toe, ze moet een beslissing nemen. Gaat ze zo snel mogelijk alles vergeten? Gaat ze alles overdragen aan de politie? Of is het juist beter om eerst met de andere vrouwensamen te komen?