Recensie: Mermaid RECENSIE

Recensie: Mermaid - Louise O’Neill​

Wie is er niet mee opgegroeid: sprookjes! De kleine zeemeermin is hier natuurlijk een bekende van en dit verhaal spreekt ook nu nog steeds tot de verbeelding. De variant die Hans Christian Anderson heeft geschreven, is wel één van de bekendste. Schrijfster Louise O’Neill besloot dit verhaal om te vormen tot een hedendaags sprookje, dat past in de ontwikkelingen binnen de young adult literatuur.

De Kleine Zeemeermin in een modern jasje

Ik kijk omhoog. Ik kijk naar de donkere zee, de woeste golven, en doe mijn best om een glimp op te vangen van het zwakke licht in de verte. Dat is waar mijn moeder naartoe is gegaan, naar boven. En daar moet ook ik naartoe als ik de antwoorden wil vinden waarnaar ik op zoek ben.

Diep in de zee, aan de koude Ierse kust, droomt zeemeermin Gaia van een leven zonder haar tirannieke vader. Wanneer ze eindelijk voor het eerst naar de oppervlakte mag zwemmen, wordt ze verliefd op een mensenjongen. Ze verlangt naar een leven boven water. Hoe hoog is de prijs die ze daarvoor moet betalen?

Het verhaal begint zoals we verwachten van het sprookje: een jonge zeemeermin, die duidelijk meer wil dan het leven waar ze voor voorbestemd is. De schrijfster legt hierbij de nadruk op de moeder van Gaia, die dezelfde behoefte had, maar waar het slecht mee afliep. Louise O’Neill wil duidelijk ook wat levensvragen in het verhaal verwerken. Denk hierbij aan het schoonheidsideaal, feminisme en zelfs nog een vleugje lgbt. Aan de ene kant, maakt dit het verhaal meer hedendaags en kun je je veel gemakkelijker in de personages inleven. Aan de andere kant voelen deze aspecten ook wat geforceerd aan. Alsof een element moet worden toegevoegd om aan bepaalde eisen te voldoen.

De schrijfster voegt in haar boek Mermaid intrigerende elementen toe, zoals het bestaan van wezens dat nog mens, nog meermin zijn. De zeeheks wordt hierbij juist niet neergezet als iemand die alleen maar slecht is, maar als een persoon dat zich juist los probeert te worstelen van een bepaald ideaal. Ook de prins wordt door Louise O’Neill omgetoverd tot een jonge zakenman. Wat vooral de aandacht trekt, is het verhaal rondom de moeder van de meermin, maar dit had hier en daar wel wat meer uitgewerkt mogen worden. Dit maakt dat sommige karakters wat vlak en ééndimensionaal blijven. Je raakt als lezer namelijk nieuwsgierig naar deze aspecten en zou er graag meer van willen weten. Ook de zusjes lijken wat te veel op elkaar, waardoor ze moeilijk te onderscheiden zijn.

Concluderend is Mermaid van Louise O’Neill een bijzonder intrigerende hervertelling van het verhaal over de kleine zeemeermin. Er zijn diverse interessante elementen aan het boek toegevoegd en het geheel voelt meer hedendaags aan. Wel blijft er iets knagen in de zin dat bepaalde aspecten, zoals het verhaal rondom de moeder van Gaia meer uitgediept had

Recensie: Mermaid - Louise O’Neill​

Mermaid

1  2  3  4  5

'Ik verstop me achter een rots voordat de jongen me kan zien. Ik staar naar hem, naar zijn gezicht, zijn donkere haar. 'Een meisje,' zegt hij, met een hand boven zijn ogen. 'Ik zag een meisje!'

Diep in de zee, aan de koude Ierse kust, droomt zeemeermin Gaia van een leven zonder haar tirannieke vader. Wanneer ze op haar zeventiende verjaardag voor het eerst naar de oppervlakte mag zwemmen, wordt ze verliefd op een mensenjongen. Ze verlangt naar een leven boven water. Hoe hoog is de prijs die ze daarvoor moet betalen?