Recensie: Salami RECENSIE

Recensie: Salami – Rudy Soetewey

Rudy Soetewey  is al ruim twintig jaar werkzaam als docent aardrijkskunde en vult zijn vrije tijd met boeken schrijven. Naast boeken schrijft hij ook aan toneelstukken. In 1992 werd zijn eerste boek uitgegeven; Bedrieglijke Eenvoud. De Vlaamse auteur werd een drietal keer genomineerd voor de Hercule Poirotprijs en deze onderscheiding mocht hij in 2011 in ontvangst nemen met het boek Getuigen.

Allerhande klusjesman Bart Colenbunders wordt ingehuurd om de verdwijning van een revolutionair geneesmiddel te onderzoeken. Algauw komt hij erachter dat deze vloeistof door Slagerij van Acker verwerkt is in een salamiworst. Door de dochter van de slager, Lara, komt Bart erachter wat het middel met de mensheid kan doen en welk gevaar er schuilt als dit in handen van de verkeerde mensen komt. Maar naast zijn opdrachtgever zijn er nog vele andere mensen op zoek naar dit middel. De jacht op de salami is begonnen. Letterlijk!

Soetewey hanteert in Salami een luchtige schrijfstijl, waarin veel dialogen en acties vol humor zitten. Op een flegmatieke manier wordt er gewerkt naar een spannende ontknoping, maar omdat het boek zo veel geestigheid bevat, wordt deze spanning wat ondergesneeuwd. De hoofdpersonages komen in de meest bizarre situaties terecht.  Want wat moet je denken als zowel de KGB en de CIA betrokken zijn bij een klopjacht op een worst?! Toch weet Soetewey de fabelachtige situaties zo te schetsen dat ze -enigszins- realistisch overkomen.  Door de kracht van de vele grappen en grollen én het zelfspot van de personages wordt het geheel lichtvoetig, wat uitnodigt om niet teveel na te denken en je gewoon door het verhaal te laten meevoeren.

Opvallend is dat de auteur ervoor kiest om bij Engelstalige woorden meteen de Nederlandse vertaling neer te zetten. Dit kan wellicht handig zijn voor iemand die niet thuis is in de Engelse taal, maar gezien het simpele woorden zijn is er eerder sprake dat het irritatie op kan wekken. Het ligt er wat te veel bovenop en hierdoor komt het soms wat simpel over. 'Hey, how are you?' heeft namelijk niet altijd een vertaling nodig. Ook is het in vlagen erg Vlaams geschreven, wat complicaties kan opleveren voor de Nederlandse lezers. De taal is gewoon net even wat anders dan wat we hier in Nederland gewend zijn en hierdoor lijken sommige zinnen niet lekker te lopen of wat krom. Desalniettemin is het een feestje om Salami te lezen. Het leest vlot weg en doordat er zo veel grapjes gemaakt worden, kan het haast niets anders dan een glimlach bij haar lezers op te wekken.

Hoewel de worst ongetwijfeld de hoofdrol speelt in het verhaal, zijn de personages niet alleen weggelegd voor bijrollen. Hun buitengewone kwaliteiten maken ze aantrekkelijk en passen perfect in het verhaal thuis. Hoewel ze niet bijzonder goed uitgewerkt zijn en in hun ontwikkeling wat stagneren, zijn ze toch genoeg aanwezig om de aandacht van de worst af te leiden.

Salami is een leuk boek waar veel mensen plezier uit kunnen halen als ze niet per se een spannende thriller verwachten. Als je verwachtingen niet te hoog liggen en  een lage spanningsboog geen probleem vindt, is het zeker de moeite waard om het boek eens te lezen.

Recensie: Salami – Rudy Soetewey

Salami

1  2  3  4  5

Wanneer beginnend klusjesman Bart Colenbunders het voorstel krijgt om een uit een labo "gestolen' sensationele uitvinding terug te vinden, lijkt hem dit een eenvoudige, lucratieve opdracht: de dievegge is gekend, de opdrachtgever een multinational en de verloning navenant. Dat er maar één staal van bestaat, lijkt geen probleem – tot blijkt dat het in een salami verwerkt is. Tijdens de speurtocht naar de verdwenen worst duiken al snel andere geïnteresseerde partijen op, en wordt duidelijk dat de uitvinding een bedreiging vormt voor de mensheid. Maar niet zoals iedereen zich voorstelt.
    Rudy Soetewey werd geboren in Wilrijk (Antwerpen) in 1955. Hij werkte zijn hele leven in het onderwijs, als leraar en als coördinator.
    In 2011 won hij de Hercule Poirotprijs met Getuigen, in 2013 de Diamanten Kogel met 2017. Zijn werk onderscheidt zich door exquise karaktertekening, herkenbaarheid en drama's van de kleine man.
    "Soetewey is de heraut van de bange, eenvoudige burger, wie alle recht op ambitie ontzegd wordt.' – vrt , Lukas De Vos