Recensie: Some kind of wonderful RECENSIE

Recensie: Some kind of Wonderful - Giovanna Fletcher

‘He might never be the richest, the smartest or the most good-looking, but nothing comes from comparing. I hope he realizes that his life already contains some kind of wonderful and embraces it.’

Iedereen is het erover eens, Ian zal Lizzy een aanzoek doen tijdens hun vakantie in Dubai. Ze zijn al tien jaar samen en dit lijkt de meest logische volgende stap.
Maar dan loopt alles anders en keert Lizzy terug naar Engeland. Zonder ring, zonder verloofde en zonder toekomst met Ian. Lizzy is gebroken van verdriet, maar vastbesloten om van de omstandigheden gebruik te maken en opnieuw haarzelf te ontdekken. Maar in hoeverre kan je de invloed die iemand tien jaar lang op je heeft uitgeoefend nog terugdraaien?

Some kind of Wonderful heeft een sterk begin. Het boek laat steeds meer aspecten zien van de setting en de personages. In het begin zit een grote plottwist, die erg voorspelbaar is, maar toch op een andere manier gebeurt als de lezer zou verwachten. Het boek heeft heel veel weg van Bridget Jones en Legally Blonde. Schrijfster Giovanna Fletcher lijkt te bang om haar eigen weg te volgen en veel gebeurtenissen lijken precies op die uit bekende romcoms. Er zijn een altijd nieuwe elementen. Hoofdpersonage Lizzy sluit zich aan bij een koor, zodat ze een hobby voor zichzelf creëert. De schrijfster beschrijft de passages over het koor erg uitvoerig en overdreven, waardoor de magie die de schrijfster hieraan wilde toevoegen wegvalt. Door de gebeurtenissen bij het koor over veel pagina’s te verdelen, kan dit bij de lezer voor verveling zorgen.

De boodschap van het boek is modern en feministisch, wat veel vrouwelijke lezers zullen kunnen waarderen. Er wordt veel aandacht geschonken aan de invloed die een relatie kan hebben op een persoon. Het hoofdpersonage in het verhaal moet opnieuw haar eigen identiteit uitvinden en leren hoe het is om alleen te zijn. Het boek laat zien hoe vrouwen zich opnieuw sterk kunnen voelen nadat ze uit een lange relatie komen. Lizzy is een sterke vrouw die naarmate het boek vordert steeds beter keuzes voor haarzelf kan maken.

Het einde zal niet alle lezers bekoren. Het is heel vlak en niet concreet, maar dat past wel met de boodschap van het boek. De epiloog bevat geen nieuwe informatie en Fletcher had er goed aan gedaan om het niet te schrijven. Het voegt niets toe en het lijkt alsof het voor de vorm in het boek gestopt is. Een pluspunt van Some kind of Wonderful is de variatie aan karakters bij de personages in het verhaal. Sommige personages zullen het bloed onder de nagels vandaan halen, terwijl anderen je hart stelen. Hier ligt de kracht van de personages, de lezer wordt hierdoor emotioneel betrokken bij het verhaal. Fletcher is er in ieder geval in geslaagd om een dynamisch verhaal neer te zetten met interessante personages.

Some kind of Wonderful is een snelle read voor lezers die een luchtig boek willen lezen. Het verhaal neemt de lezer mee in de persoonlijke reis van Lizzy. Ondanks dat er verschillende punten verbeterd zouden kunnen worden, is het schrijfster Giovanna gelukt om levendige personages te creëren die de lezer zullen amuseren.

Some Kind of Wonderful

1  2  3  4  5

Happiness can be found where you least expect it . . .