Recensie: Gelukkig gescheiden RECENSIE

Recensie: Gelukkig gescheiden – Kaat Schaubroeck

Een op de drie huwelijken strandt. De helft van de huwelijken die vandaag worden gesloten, wordt ontbonden binnen tien jaar. Die breuk gaat bijna altijd gepaard met pijn en conflicten en verwarring. Immers: scheiden doe je (vaak) net als trouwen maar een keer. In Gelukkig gescheiden geeft de Vlaamse auteur Kaat Schaubroeck antwoord op een aantal vragen rondom scheiding. Daarbij wordt ze ondersteund door een aantal experts: juristen, therapeuten en een notaris. Gelukkig gescheiden is daarmee een handzame wegwijzer in scheidingsland.

Gelukkig gescheiden is opgedeeld in een aantal hoofdstukken. Per hoofdstuk wordt een onderwerp behandeld, zoals hoe je de maanden na de breuk doorkomt, en hoe om te gaan met een vechtscheiding. Het boekje start met een hoofdstuk over zaken die je moet weten alvorens je een relatie aangaat. Daarin schuilt ook wel een risico, aangezien de meeste pas verliefden niet zullen vallen voor een titel als Gelukkig gescheiden. Dat maakt dat de start van het boekje wat wrang aanvoelt. Op zich zijn de onderwerpen logisch opgebouwd en zeker zinnig. Groot nadeel echter is dat het is geschreven door een Belgische auteur en de wet en regelgeving in Nederland op een aantal gebieden toch echt verschilt van België. Uiteraard komt een aantal punten wel overeen, maar tijdens het lezen stoort het toch wel enigszins. En dat is jammer. Ander nadeel aan dit boek is de mix tussen de emotionele kanten aan een scheiding gecombineerd worden met de praktische aspecten ervan. Hoewel dat op zich niet onlogisch is, passen zaken als de vrienden met suikerwafels en flessen wijn die na de breuk langskomen minder binnen een boek waarin juist ook aandacht is voor de zakelijke en juridische aspecten rondom scheiden. Het heeft daarmee een hoog betuttelgehalte. Persoonlijk denk ik dat de keuze voor ofwel een praktische gids met (begrijpelijke) juridische informatie ofwel een boek gericht op de emotionele kanten van scheiden meer passend zou zijn.

Positief aan Gelukkig gescheiden is de informatie over kinderen en scheiding. Daarin zijn een aantal thema’s die zeker goed zijn om aan de kaak te stellen. Kinderen zijn immers maar al te vaak de dupe van een scheiding. Inzicht in achterliggende patronen rondom conflicten kan wellicht zorgen voor meer onderlinge mildheid. Wat dat betreft heeft dit boekje wel meerwaarde, hetzij dat het goed zou zijn wanneer er een aangepaste versie voor de Nederlandse lezers zou komen, zodat geen verwarring ontstaat over de terminologie.

Gelukkig gescheiden

1  2  3  4  5

Een op de drie huwelijken strandt. De helft van de huwelijken die vandaag worden gesloten, wordt ontbonden binnen tien jaar. Die breuk gaat bijna altijd gepaard met pijn en conflict en in geen tijd raak je verdwaald in een emotioneel en juridisch labyrint.

Gelukkig gescheiden helpt je de pijn te verwerken en het conflict te vermijden. Kaat Schaubroeck werkte samen met vijf experts om je inzicht te geven in alle aspecten van een scheiding: emotioneel, juridisch en notarieel.

Je krijgt een antwoord op vragen als:
    * Hoe vertel je dat je weg wilt?
    * Hoe maak je afspraken over de kinderen?