Recensie: Andere koek RECENSIE

Recensie: Andere koek – Food Bandits

Andere koek is een bakboek uitgebracht door Food Bandits. Dit boek sluit aan bij de filosofie van Food Bandits om allergeenvrije recepten te delen. Zo zijn de recepten lactosevrij, glutenvrij, vegan en worden natuurlijke suikers gebruikt. Bovendien zijn een aantal recepten ook notenvrij. Deze recepten passen dus binnen een plantaardig dieet, en zijn daarnaast uitermate geschikt voor mensen die kampen met een voedselallergie of intolerantie. Na een uitgebreide inleiding over de chemie van het bakken en de functionaliteit van basale ingrediënten volgen de kernhoofdstukken. Deze zijn onderverdeeld in: taart en feesttaarten, cakes, koekjes, voorraadkast, brood, desserts, wafels en pannenkoeken en kids. Je vindt hier recepten voor bijvoorbeeld: een drielagenchocoladetaart, frambozencake, chocochipcookies, Noorse kaneelbroodjes, tiramisu en aardappelwafels. Tot slot volgen een viertal hoofdstukken om al je lekkers zo mooi mogelijk op de foto te krijgen, te weten: foodstyling, fotografie, Instagram en mobiele fotografie.

Dit boek kent een rustige vormgeving met veel witgebruik. Ieder recept bestaat steeds uit twee pagina’s waarvan een met foto en de ander met lijst van benodigdheden en bereidingswijze. Ieder recept is voorzien van symbolen waardoor je in één oogopslag kunt zien voor wie dit recept geschikt is. De ingrediëntenlijst is vaak beperkt. Wel wordt veel gebruik gemaakt van alternatieve ingrediënten zoals plantaardige vetten- en melkproducten. Dat is niet echt een probleem gezien dit steeds meer ingeburgerd is en ook in veel supermarkten te koop is. De bereidingswijze is duidelijk en bestaat uit niet al te veel stappen, die ook voor een hobbykok met niet al te veel bakervaring te doen zijn. Een minpuntje is dat een bereidingstijd bij de recepten ontbreekt.

De recepten nodigen uit om lekker te gaan bakken. Het eerste recept uit Andere koek dat ik maakte, was de chocolademousse op basis van opgeklopt kikkererwten uitlekvocht. De mousse smaakte prima, maar had een enigszins korrelig mondgevoel. Ik moet eerlijk bekennen toch een voorkeur te hebben voor de ongezondere niet-vegan variant.

Als tweede gerecht uit Andere koek maakte ik de kersencrumble van havermout, kokosbloesemsuiker en kokosboter. Dit was een heerlijk recept.

Andere koek van Food Bandits is een toepasselijke naam voor een boek met zoetigheden die net even anders zijn. Bekende recepten zijn in een ander jasje gestoken waardoor ze ook door veganisten of mensen met een allergie of intolerantie kunnen worden gegeten.

Recensie: Andere koek – Food Bandits

Andere koek

1  2  3  4  5

Eet je plantaardig, heb je een voedselintolerantie of -allergie of wil je gewoon bewust maar wel lekker snoepen? Dan is het prachtige bakboek Andere koek van Food Bandits voor jou! Vrijwel elk recept is glutenvrij en lactosevrij, vegan, en met alleen natuurlijke suikers. Want niets is zo lekker als zelfgebakken taart en geen betere start van de dag dan met een grote stapel pannenkoeken. Ook als je niet alles mag of wilt eten! Mét styling- en fotografietips, voor alle foodbloggers to be.