Recensie: Het geheim van de stilte RECENSIE

Recensie: Het geheim van de stilte – Mireille Geus

In Het geheim van de stilte lees je het verhaal van Mika. Een meisje dat samen met haar ouders op vakantie is. Maar als je denkt dat dit heel gezellig is, heb je het goed mis! De ouders van Mika maken continu ruzie, dus ook hier op vakantie. Maar dan besluit Mika mee te doen aan een wedstrijd paalzitten en zorgt ze ervoor dat haar ouders niet meer om haar heen kunnen en worden ze verplicht met elkaar te praten, zonder ruzie!

Mireille Geus heeft met Het geheim van de stilte een actueel onderwerp aangesneden. Ouders die ruzie maken zullen namelijk alle kinderen wel herkennen. De emoties die Mika hierbij voelt, zijn mooi beschreven en erg herkenbaar. Mika wil het namelijk wel uitschreeuwen naar haar ouders, maar de woorden komen niet uit haar mond. Wanneer de ouders dan besluiten op vakantie te gaan met Mika, heeft zij al direct door dat dit geen leuke vakantie wordt. Maar toch lijkt het even goed te gaan, maar al snel vallen de ouders weer in het oude gedrag. Als Mika dan meedoet aan de wedstrijd paalzitten komen bij Mika allerlei gevoelens aan bod die kinderen zullen herkennen: Op willen geven, door blijven zetten en moed houden.

Tijdens het paalzitten ontdekt Mika een grote kracht: Stilte. Ze dwingt haar ouders als het ware om ook stil te zijn en van het moment te genieten. Wanneer zij dat hebben gedaan, worden de ouders gedwongen met elkaar te praten en afspraken te maken over de toekomst. Dat is een prachtig voornemen, maar ik denk dat het verhaal hier voor veel kinderen onrealistisch zal worden. Want als kind wil je natuurlijk niet dat je ouders ruzie hebben en wil je hier graag iets aan doen, maar waarschijnlijk heeft dat weinig kans van slagen. Wel is het een mooie manier om het onderwerp bespreekbaar te maken en zullen kinderen hier zeker kracht uit kunnen putten en wellicht zullen zij dan ook een poging wagen. Het geheim van de stilte bevat prachtige illustraties in grijswaarden. Deze passen mooi bij het verhaal en geven de tekst extra kracht. De hoofdstukken in het verhaal zijn kort, waardoor Mireille Geus goed heeft nagedacht over de spanningsboog van jonge kinderen. Het verhaal is uitgebreid, zonder langdradig te worden.

Concluderend is Het geheim van de stilte een mooi kinderboek over alledaagse problemen waarmee kinderen te maken krijgen. Hoewel de oplossing van Mika wat onrealistisch is, kan het zijn dat kinderen hiermee wel hun eigen plan maken om problemen aan te pakken.

Geheim van… - Het geheim van de stilte

1  2  3  4  5

Spannend avontuur uit de bekende Geheim-serie over een meisje dat meedoet aan een wedstrijd paalzitten.

Mika is met haar ouders op vakantie, maar die maken alleen maar ruzie! Mika besluit mee te doen aan een wedstrijd paalzitten om haar ouders te dwingen eindelijk eens te luisteren, naar elkaar én naar haar.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox