Recensie: Rondom Amber RECENSIE

Recensie: Rondom Amber – Olga van der meer

Ymke en Marvin leer je als lezer kennen op een moment dat hun relatie verre van gezellig is. De verwijten die ze elkaar maken lijken makkelijk oplosbaar te zijn en eenvoudig uit te praten. Maar toch lijkt dat het stel steeds maar niet te lukken. Moe van alle spanningen en ruzies, denken ze dat de liefde op is en dat het beter is om uit elkaar te gaan. Door allerlei omstandigheden moeten ze na dat besluit echter nog wel een maand of vier samen blijven wonen. In het begin natuurlijk heel ongemakkelijk, maar na een tijdje ontstaat een nieuwe verstandhouding. Een vriendschap. Na een wijn-overgoten avond draait die vriendschap nog één keertje uit op meer… Een avond met grote gevolgen. Want zwanger zijn terwijl je net uit elkaar bent, is verre van ideaal. Toch maken Ymke en Marvin er het allerbeste van, ondanks hun verbroken relatie. Maar hoelang houden ze dat vol?

Schrijfster Olga van der Meer zorgde er met haar schrijfstijl helaas voor dat het wat moeite kostte om in het verhaal te komen. Dat komt doordat het vaak te geschreven overkomt. Onnatuurlijke woordkeuzes in dialogen en in beschreven gedachten. Woorden die eerder in een zakelijke tekst thuishoren, waarbij ik steeds dacht: ‘zou ik dit echt denken als ik boos was? Of sterker nog: dit woord gebruiken in een ruzie?’ Het antwoord was telkens nee. De schrijfstijl is verder eenvoudig, waardoor het makkelijk en vlot leesbaar is voor een brede doelgroep.

Verfrissend is het dat je in Rondom Amber in het begin meer meeleeft met de mannelijke hoofdrol (Marvin dus) als met het vrouwelijke hoofdpersonage. Dat is meestal andersom. Later wordt dat wat meer neutraal, en wordt het makkelijker om je in hen allebei te verplaatsen. In het begin komt Marvin wat redelijker, nuchterder en eerlijker over. Ymke daarentegen lijkt door opgekropte irritaties niet meer met een heldere, eerlijke blik naar hun relatie te kunnen kijken en reageert haar stress en frustraties af op Marvin. Na hun besluit om uit elkaar te gaan, neemt bij Ymke de stress wat af en daardoor wordt het makkelijker om ook met haar mee te leven en minder partij te kiezen voor Marvin.

Rondom Amber lijkt aanvankelijk een lichtend voorbeeld te zijn voor stellen die uit elkaar gaan en waarbij een jong kindje in het spel is. Door elkaar te steunen, helpen en met elkaar te overleggen, wordt Amber beslist niet de dupe van de breuk. Sterker nog: Amber gaat altijd voor. Maar deze voorbeeldfunctie raakt het verhaal helaas weer kwijt op het moment dat er andere partners in het spel komen…

Rondom Amber is een vrij eenvoudig verhaal met een lage spanningsboog. Je zou het als kabbelend kunnen omschrijven, zonder hoge pieken of diepe dalen. Voor de één misschien saai, voor de ander handig dat je er af en toe een stukje in kunt lezen en het dan weer makkelijk weg kunt leggen.

Het thema is voor velen herkenbaar omdat moderne gezinnen met bijvoorbeeld co-ouderschap of samengestelde gezinnen, steeds vaker voorkomen en bijna iedereen wel – van heel dichtbij of wat verder weg – bekend is met de uitdagingen die daarbij komen kijken. Ook is het mooi dat je als lezer een inkijkje krijgt in de wereld van de zorg, door het werk van Ymke als verpleegkundige. Voor alle lezers die in de zorg werken zal ook dat heel herkenbaar zijn!

Rondom Amber

1  2  3  4  5

'Rondom Amber' is een moderne familieroman van Olga van der Meer. Dit boek gaat over een stel, Marvin en Ymke, dat al uit elkaar is als Ymke zwanger wordt. Hun dochtertje Amber wordt de spil waarom alles draait in hun leven, want ze besluiten de opvoeding helemaal samen te doen. Dat lijkt mooi, totdat Ymke een relatie krijgt met een andere man. Die vindt het moeilijk dat Amber en dus ook Marvin voor alles gaan.