Recensie: Wie zint op wraak RECENSIE

Recensie: Wie zint op wraak – Bo Svernström

Een lugubere marteling, nog een moord en ook het volgende slachtoffer staat al op de lijst. Politiecommissaris Carl Edson zit met zijn handen in het haar. Na zoveel dienstjaren lijkt hij afgestompt, maar deze zaak raakt hem. Ook journaliste Alexandra Brengtsson bijt zich in de zaak vast. De (criminele) slachtoffers lijken elkaar maar op te volgen, maar geen gemeenschappelijke connecties te hebben. Is het een interne afrekening binnen de onderwereld of neemt een burger het heft in eigen handen?

Wie zint op wraak is het nieuwe meesterwerk van de Zweedse Bo Svenstörm en een van de beste boeken van dit najaar. In de buurt van Stockholm lijkt er een gruwelijke seriemoordenaar rond te lopen. Maar wie is er uit op wraak en wat is de onderliggende reden?

Wie zint op wraak is meer dan een bloedstollende thriller. In het begin lijkt het even verwarrend: Veel personages, veel verschillende point-of-views en verschillende gezinssituaties. Totdat het karakter, waarover je net hebt gelezen, in het eerst volgende hoofdstuk op een brute wijze wordt gemarteld en vermoord. Bo Svenstörm speelt zo in op de lezer. De echte verhaallijn wordt af en toe onderbroken door de slachtoffers, maar ook door de dader. Hierdoor krijgt de lezer een inkijkje in zijn denkwijze en word je nog nieuwsgieriger gemaakt naar wie er achter deze gruwelijke daden zit.

Aan het einde van deel één wordt met een grote plottwist bekend gemaakt wie de dader is. En deel twee borduurt daar op voort. We komen meer over deze persoon te weten. Deze persoon leidt een leven dat diepe dalen kent en waarvan sommige stukken wazig zijn. Deel twee is wat psychologischer en meer literair van aard. In deel drie switchen we dan weer terug naar de politiecommissaris. In dit deel komen op verassende wijze alle losse eindjes bij elkaar.

Bo Svenstörm heeft in Wie zint op wraak risico’s genomen. Er komen veel personages in voor, de verhaallijn is soms een beetje chaotisch, er worden veel verschillende thema’s aangehaald en gebeurtenissen lijken elkaar in een rap tempo op te volgen. De personages zijn allemaal wat ouder en een beetje “levensmoe”. Hierdoor had het boek kwalitatief kunnen tegenvallen. Maar het tegendeel is waar! Al deze extraatjes zorgen voor een complex verhaal, dat vervolgens ontzettend goed in elkaar steekt, waardoor de roman nog beter uitpakt.

Het verhaal blijft hele dagen in je hoofd hangen, het is niet voorspelbaar en tot en met de laatste bladzijde spannend. De spanning loopt met regelmaat hoog op en het liefst zou je het boek in één keer uitlezen, wat met bijna 500 pagina’s een hele uitdaging is. Toch staat het boek ook stil bij het dagelijks leven, de beweegredenen van de seriemoordenaar en de invloed van een thuis. Het boek is meer dan alleen een spannend verhaal. Ondanks dat het verhaal heel wat bladzijdes duurt, leest het ontzettend vlot weg. Soms lezen de Zweedse namen wel lastig en ook de Zweedse topografie behoort niet altijd tot de “algemene kennis”, maar dit mag eigenlijk geen naam hebben.

Al met al is Wie zint op wraak een heerlijke literaire thriller om gedurende de koude dagen mee op de bank te kruipen. Wie uit is op spanning en nieuwsgierig is naar een andere setting (Zweden) moet zich helemaal kunnen uitleven met dit boek. Er wordt genoeg tijd besteedt aan het achtergrondverhaal, maar toch blijft het verhaal vlot. Waar Bo Svenstörm een aantal risico’s heeft genomen bij het schrijven van het boek, lijkt dit allemaal goed uitgepakt te zijn en een super spannend, diepgaand verhaal met verassende wendingen en een heel goed einde is het resultaat. Wie zint op wraak is 477 pagina’s spanning en genieten!

Wie zint op wraak

1  2  3  4  5

In de buurt van Stockholm wordt in een schuur een naakte man gevonden, op brute wijze vermoord. Maar als de politie arriveert, doet die een nog veel macabere ontdekking: de man leeft nog.

Politiecommissaris Carl Edson is al lang niet meer de vurige detective die hij ooit was, maar de wreedheid van deze zaak raakt bij hem een gevoelige snaar. Hij bijt zich erin vast, net als de gedreven onderzoeksjournaliste
    Alexandra Bengtsson, die steeds als eerste over de zaak bericht in de Zweedse krant Aftonbladet. Het slachtoffer blijkt een beruchte crimineel met veel vijanden te zijn.

Maar wat aanvankelijk een zaak van de onderwereld lijkt, ontwikkelt zich langzaam tot iets wat veel gecompliceerder blijkt. Edson en Bengtsson raken verstrikt in een web van intriges en komen opeens zelf gevaarlijk dicht in het middelpunt te staan. Wie is nu het echte slachtoffer en wie de dader?

Wie zint op wraak is een briljante thriller die onder je huid kruipt en waarin niets is wat het lijkt.