Recensie: Twister RECENSIE

Recensie: Twister – Juliette Forrest

De vader van Twister is al een half jaar vermist en ze mist hem heel erg. Haar moeder is niet uit bed te krijgen door het verdriet. Tante Honey steunt Twister maar dat is niet genoeg, en daarom wil Twister haar vader terugvinden. Helaas zit niet alles mee. Op school wordt ze gepest door Clem en ook buiten school is er overal dreiging. Twister gaat naar de heks Maymay die in het bos woont, omdat ze van haar hulp kan krijgen. Haar vader had haar echter juist gewaarschuwd voor Maymay en haar op het hart gedrukt nooit naar Maymay te gaan…

“Haar ogen glinsterden. ‘Misschien kan ik je helpen. Ik geef je iets te kiezen, dus luister goed. Als je aanvaardt dat je vader weg is en je gaat nu terug naar huis, garandeer ik je een lang leven.’

‘En als ik wil dat hij terugkomt?’ vroeg ik zacht.

Maymay knipperde met haar ogen. ‘Dan is er een ketting die je daarbij kan helpen.’”

Twister is het debuut van Juliette Forrest. Het is eigenlijk een boek voor dertien tot vijftienjarigen (NUR 284) maar kan ook goed gelezen worden door jongere lezers vanaf 10 jaar. Het boek is vertaald door Mireille Vroege en uitgegeven door Van Goor. De uitgave is prachtig en past helemaal bij het verhaal. Elk hoofdstuk begint met een kleine linoleumafdruk en de cover straalt mysterie, spanning en magie uit.

Hoofdpersoon Twister heeft de naam Twister gekregen omdat ze geboren is tijdens een hele heftige storm. Ze is dapper, eigenzinnig en nieuwsgierig. Ze weet dat als ze de ketting aanneemt van Maymay, ze zelf in gevaar komt, maar dat houdt haar niet tegen in haar missie om haar vader te redden. Haar moed maakt haar een heel sympathiek personage en daardoor leef je goed met haar mee.

In het boek is er op een fijne manier aandacht voor de thema's pesten en vriendschap. Twister wordt namelijk gepest door Clem en dat blijft niet bij alleen schelden, hij is echt gevaarlijk. Ze vindt het moeilijk om vrienden te maken en dat maakt haar situatie op school er niet beter op. Gelukkig krijgt ze steun van haar trouwe hond Punt, weet haar tante haar blij te maken met lekkere baksels en ontmoet ze in het bos het meisje Straal, waar ze wel direct vrienden mee wordt.

Forrest heeft een mooie schrijfstijl. Ze maakt veel gebruik van metaforen en weet de verhaalwereld simpel maar poëtisch te omschrijven. Ze neemt de tijd om het verhaal te introduceren, om de thuissituatie van Twister en de inwoners van de streek waar ze woont te beschrijven.  In de tweede helft van het boek komt het verhaal in een stroomversnelling. De spanning wordt een tandje hoger opgevoerd, de dreiging van Witoog is enorm en de magie vliegt je om de oren doordat Twister de ketting gebruikt.

Twister is een spannend en origineel debuut van Juliette Forrest. Het mysterieuze verhaal over de excentrieke Twister weet de lezer mee te slepen op een magisch avontuur!

Recensie: Twister – Juliette Forrest

Twister

1  2  3  4  5

Een wervelend, duister en meeslepend avontuur.

Twisters vader is verdwenen. Als ze onverwacht een aanwijzing krijgt over zijn verdwijning besluit ze naar hem op zoek te gaan. Ze komt terecht bij een heks in het bos die haar een magische ketting geeft. De ketting houdt de ziel van levende wezens vast en kan de drager doen veranderen in een wolf, een ruisende rivier of een regenbui. Maar er is een duistere vijand op jacht naar deze ketting, een slechterik die misschien iets te maken heeft met de plotselinge verdwijning van haar vader...

Een spannend en magisch verhaal – vanaf het moment dat je Twister leert kennen, sluit je haar voor altijd in je hart.