Recensie: Het moerasmeisje RECENSIE

Recensie: Het moerasmeisje – Delia Owens

Als ze nog maar heel jong is, vertrekken Kya’s familieleden één voor één uit haar leven. Ze groeit alleen op in een groot moerasgebied in North Carolina. Hoewel Kya verlangt naar menselijk contact, voelt ze zich fijn in het moeras. Het is haar thuis, en de natuur is haar leerschool. Naarmate ze ouder wordt, leert Kya twee jongens kennen. Maar wanneer één van hen dood wordt gevonden, valt de verdenking vrijwel meteen op Kya.

Het moerasmeisje van Delia Owens speelt zich af in North Carolina. Het is 1952 als we Kya leren kennen. Ze is dan zes jaar. Haar moeder heeft net het gezin verlaten en Kya blijft achter met haar oudere broer Jodie en hun agressieve, alcoholverslaafde vader. Wanneer ook zij het moeras de rug toekeren, blijft Kya helemaal alleen achter. Hoewel ze het af en toe lastig vindt om alleen te zijn, en het verlangen naar menselijk contact alsmaar groter wordt, weet ze zich op een dappere manier te redden in het moeras en wordt ze als het ware één met de natuur.

In 1969 wordt in het moeras het levenloze lichaam van Chase Andrews gevonden. Twee rechercheurs gaan op onderzoek uit en proberen te achterhalen wat er met de jongeman is gebeurd. De hoofdstukken over Kya en de hoofdstukken over de moordzaak wisselen elkaar af. Tegen het einde van het boek vallen de twee perspectieven op een onverwachte, maar perfecte manier samen, en ontvouwt zich nog een nieuw element in het verhaal.

Delia Owens schreef non-fictie bestsellers over haar leven als wildlife biologe in Afrika. Haar kennis van en haar liefde voor de natuur komen in Het moerasmeisje sterk naar voren. Met oog voor detail geeft zij mooie, kwetsbare beschrijvingen over dieren en planten, waarvan wij de meeste niet eens kennen. Ook weet ze het leven in het moeras zo perfect te omschrijven, dat het bijna lijkt alsof zij haar eigen biografie geschreven heeft.

Het moerasmeisje is een volledig afgerond verhaal. Er blijven geen vragen onbeantwoord en helemaal op het einde heeft Delia Owens zelfs nog een verrassing voor de lezer in petto. Wat wellicht wel jammer is, maar dat kan persoonlijk zijn, is dat het verhaal op het begin best langdradig is, terwijl het laatste hoofdstuk ineens opvallend veel informatie bevat. Het was fijner geweest als dit wat meer gedoseerd was over het gehele verhaal.

Het moerasmeisje is zonder twijfel een heel sterk debuut. Het is spannend, boeiend en onderwerpen als racisme, #metoo en natuurbehoud worden niet vermeden. Kya is de perfecte hoofdpersoon. Ze is lief, slim, sterk en dapper, en ze zal nog lang tussen de meeuwen, op blote voeten en met haar haren wapperend in de wind in je hoofd blijven rondhuppelen.

Het moerasmeisje

1  2  3  4  5

In Barkley Cove, North Carolina, gaan al jarenlang geruchten over het moerasmeisje. Ze is wild. Men wil niets van haar weten. Kya is opgegroeid in het moeras. Hier voelt ze zich thuis. De natuur is haar leerschool. Dan komt de tijd dat ze ernaar verlangt lief te hebben. Twee jonge mannen uit de stad raken gefascineerd door haar schoonheid, Wanneer een van hen dood wordt gevonden, valt de verdenking onmiddellijk op Kya.