Recensie: Een illustere vrouw RECENSIE

Recensie: Een illustere vrouw – Therese Anne Fowler

Wanneer de familie van Alva Smith financieel onder dreigt te gaan, besluit Alva zich te storten op de huwelijksmarkt. Al snel vindt Alva haar heil bij de familie Vanderbilt en trouwt met William K. Vanderbilt. De familie Vanderbilt was een bekende, zeer rijke familie uit de negentiende eeuw van de Verenigde Staten die hun rijkdom te danken had aan schepen en spoorlijnen. Het enige waar het deze familie aan ontbrak, is dat zij niet werden geaccepteerd in de elite. Alva dompelt zich daarom onder in het luxe leven van de familie en zet alles op alles om ervoor te zorgen dat de familie het respect krijgt wat zij verdient. Door het steunen van goede doelen, het geven van feesten en het bouwen van enorme villa’s, bouwt Alva aan de reputatie van de familie zodat zij in de hogere kringen worden geaccepteerd. In ruil hiervoor schuift Alva haar en het geluk van haar familieleden aan de kant. Als kers op de taart besluit Alva zich ook nog eens in te gaan zetten voor de positie van vrouwen, wat in de negentiende eeuw ongezien was.

Therese Anne Fowler heeft een affiniteit met stoere vrouwen uit de geschiedenis, waarover de verhalen niet kloppen of niet genoeg verteld zijn. Na het succesvolle boek over Zelda Fitzgerald, Z, schrijft Therese een boek over een van de prominente vrouwen uit de negentiende eeuw van de Verenigde Staten; Alva Vanderbilt. Therese zegt zelf over Een illustere vrouw dat het ideaal is voor degene die houdt van fictieve verhalen over echte personen uit het verleden of degene die is geïnteresseerd in het einde van de twintigste eeuw in de Verenigde Staten en/of de familie Vanderbilt.

Aan het begin van Een illustere vrouw wordt de lezer direct meegetrokken in het verleden en het verschil tussen arm en rijk wordt direct duidelijk. De problemen van rijken in die tijd komen duidelijk naar voren, terwijl tegelijkertijd blijkt dat de armen kampen met veel andere, grotere problemen. Het plaatje dat wordt geschetst, getuigt van goede research en een groot inlevingsvermogen. Helaas komt dit plaatje alleen aan het begin van Een illustere vrouw duidelijk naar voren en wordt hieraan in de rest van het verhaal minder aandacht geschonken. Verder wordt wel continu veel aandacht besteed aan details, waardoor een goed beeld wordt geschetst van de negentiende eeuw. Hierbij komt vooral naar voren dat geluk in de liefde niet hoog in het vaandel staat als men ook rijk en invloedrijk wil zijn.

Hoewel de achterflap van Een illustere vrouw vermeldt dat Alva zich in zal zetten voor de politieke positie van Amerikaanse vrouwen, gaat het hier slechts een paar bladzijden over. Zonde als je bedenkt dat Alva Vanderbilt in de geschiedenis veel meer heeft betekent voor de positie van Amerikaanse vrouwen. Therese heeft vooral veel aandacht besteed aan het beklimmen van de sociale ladder en het geluk dat Alva hierdoor misloopt. Verder wordt veel aandacht besteed aan beschrijvingen van jurken en feesten, waardoor de nodige diepgang in de personages ontbreekt. Het personage oogt op veel punten als een stereotype vrouw uit de negentiende eeuw, waardoor de lezer zich niet aangesproken voelt en zich ook niet kan identificeren met de personages. Het lijkt er op dat Therese zich vooral heeft willen houden aan feiten en verhalen uit het verleden en hierbij het personage zelf soms uit het oog is verloren.

Al met al vertelt Een illustere vrouw een mooi verhaal over de hoge kringen in de Verenigde Staten uit de negentiende eeuw, maar heeft het een gebrek aan diepgang voor degene die op zoek is naar een sterk verhaal waarbij politiek ook een rol speelt.

Een illustere vrouw

1  2  3  4  5

Een illustere vrouw van Therese Anne Fowler is een historische roman over de powervrouw Alva in de machtige familie Vanderbilt uit de Verenigde Staten, aan het eind van de 19e eeuw. In de geschiedenis van de Vanderbilts, vol glamour, persoonlijke drama's en intriges, speelde Alva een cruciale rol.

Na de Burgeroorlog trouwt Alva in in de vermogende, maar door de elite niet geaccepteerde Vanderbilts. Genegeerd door de gevestigde families in New York, is Alva Vanderbilt vastbesloten om respect te verwerven voor haarzelf en haar familie. Ze ontwerpt en bouwt 9 villa's, organiseert royale gala's en zorgt ervoor dat haar dochter trouwt met een hertog. Wanneer de familie Vanderbilt uiteindelijk wordt geaccepteerd in de hogere kringen gebeurt het ondenkbare: Alva gaat zich inzetten voor de politieke positie van Amerikaanse vrouwen.