Recensie: De zeventiende verdachte RECENSIE

Recensie: De zeventiende verdachte – James Patterson

De zeventiende verdachte is, zoals de naam al doet vermoeden, het zeventiende boek in de reeks ‘Women’s murder club’ van James Patterson. Zeventien boeken over dezelfde personages zijn er erg veel, weet James Patterson nog wel te vernieuwen met zijn boeken?

In De zeventiende verdachte volgen we eigenlijk twee verhaallijnen. Een verhaallijn gaat over Yuki. Ze heeft een mannelijke cliënt die beweert te zijn verkracht door zijn ex-vriendin. Yuki probeert er alles aan te doen om de zaak tijdens de rechtszaak te winnen. In de tweede verhaallijn volgen we Lindsay Boxer. Een vrouwelijke zwerver spreekt haar aan en zegt dat er al verschillende zwervers zijn vermoord, maar dat er niks aan gedaan wordt door de politie. Lindsay Boxer merkt al snel dat er iets niet helemaal in de haak is bij het andere politiebureau en gaat zelf op onderzoek uit naar deze seriemoordenaar. Maar ze weet niet dat ze hierdoor zelf nu in gevaar is…

Ik kan niet anders dan zeggen dat James Patterson een heerlijke schrijfstijl heeft. Zijn schrijfstijl is vlot, niet langdradig, maar toch vol inhoud. Hij heeft duidelijk verstand over hoe een moordonderzoek in elkaar zit, maar ook over hoe het er in de rechtszaal aan toegaat. Daarnaast leest het boek heel snel weg omdat de hoofdstukken gemiddeld maar drie pagina’s bevatten. Hierdoor ben je snel geneigd om toch nog even door te lezen en ben je al snel weer heel wat hoofdstukken verder.

Wat opvallend is, is dat het deel over de rechtszaak veel boeiender en spannender is dan het moordonderzoek. Het moordonderzoek wordt namelijk erg vlot verricht. Zo zijn er maar weinig verdachten en er komen vrijwel geen plottwisten aan bod. Op een kleine twist na geldt dit eigenlijk ook voor de rechtszaak van Yuki. Dit is jammer, want hierdoor mist het boek echt spanning. Daarnaast is de moordzaak vrij slecht uitgewerkt. Alles lijkt heel makkelijk te gaan en de moorden worden uiteindelijk vrij snel opgelost. De dader hebben ze vrijwel meteen in het vizier. Er worden geen andere verdachten verhoord. Dit komt op de lezer ongeloofwaardig.

Het lijkt wel alsof James Patterson met dit boek een beetje lui geworden is. De moordzaak krijgt bijna geen aandacht en wordt even snel opgelost. Het belangrijkste onderdeel in dit boek is de rechtszaak van Yuki over de man die beweerd dat hij verkracht is door zijn ex-vriendin. Een man die wordt verkracht is nog steeds een taboe en mensen denken vaak dat een man niet verkracht kan worden. Dat maakt deze zaak boeiend en interessant en als lezer merk je dat dit ook het deel van het boek is dat je het liefst aan het lezen bent, omdat dit gewoonweg het interessantst is.

De zeventiende verdachte is een typische middenmoot. Niet goed, niet slecht. Het lijkt wel alsof James Patterson weinig inspiratie had voor dit boek en het op de automatische piloot heeft geschreven en dat is zonde. Er had veel meer uitgehaald kunnen worden. Het boek krijgt van mij dan ook drie hartjes.

De zeventiende verdachte

1  2  3  4  5

San Francisco is in de ban van een systematische maar onvoorspelbare moordenaar. Het onderzoek brengt brigadier Lindsay Boxer in contact met een onwillige informant. Haar informatie lijkt erop te wijzen dat er iets vreselijk mis is binnen het politiecorps.

De jacht op de moordenaar lokt Lindsay naar onbekend terrein, maar treft haar ook persoonlijk. De vriendinnen van The Women's Murder Club beginnen zich ernstig zorgen te maken, maar nu er levens op het spel staan, kan Lindsay niet anders dan tot het uiterste gaan. Als moeder, brigadier en vriendin stond Lindsays onvoorwaardelijke integriteit nooit eerder op
    het spel. Nu treft ze een moordenaar die vastbesloten is haar alles af te nemen.