Recensie: November Road RECENSIE

Recensie: November Road – Lou Berney

In November Road schetst Lou Berney twee verhalen die beginnen na de moord op President Kennedy in de jaren ‘60. Een verhaallijn volgt Frank Guidry die is verwikkeld in de maffia wereld. Frank werkt voor maffiabaas Carlos Marcello, die is betrokken bij de moord op Kennedy. Omdat Frank te veel weet is hij zijn leven niet zeker. Carlos is erop uit hem te vinden en te vermoorden.  Frank vlucht en reist door Amerika, van motel naar motel, op zoek naar een nieuw leven waarin hij kan verdwijnen.

Dan ontmoet hij Charlotte, een alleenstaande moeder van twee die net haar man verlaten heeft. Ook Charlotte is als het ware op de vlucht en op zoek naar een nieuw leven met haar twee dochters. Ze ontmoeten elkaar in een motel. Voor Frank is Charlotte de perfecte dekmantel; als gezin zal hij niet snel gevonden worden. Dus ze reizen samen verder. Maar dan blijken Franks gevoelens voor Charlotte meer te zijn dan een act.

Dan is er ook nog een derde verhaallijn, die van Carlos Marcello, die een aanzienlijk kleiner deel van het boek beslaat.

November Road doet de belofte een bloedstollend verhaal te zijn, maar dat maakt het boek helaas niet volledig waar. Het boek start vrij langzaam op, het duurt even voor we weten wat er aan de hand is en vooral wie de karakters zijn. Er worden veel personages geïntroduceerd, ook personages die uiteindelijk niet erg belangrijk blijken, bijvoorbeeld verschillende leden van de maffia. Al deze informatie leidt af van de spanning die het verhaal zou moeten hebben. Eigenlijk wordt het verhaal tegen het einde van het boek pas echt spannend, als de vlucht echt wordt ingezet.

Ook zit het boek vol met clichés, vooral de gangster personages zijn haast een karikatuur. Ook de ‘slechterik die zijn leven betert’-verhaallijn van Frank is een typische cliché. Toch, als je hierin mee kunt gaan zitten er wel interessante elementen in het boek.

Een van die interessante elementen is de ontwikkeling van de relatie tussen Frank en Charlotte. De twee personages beginnen als elkaars tegenpolen, alleen maar geïnteresseerd in hun eigen hachje redden. Langzaam beginnen ze meer naar elkaar toe te groeien. Het is een liefde die is samengekomen door een tragisch lot, dat van de moord op Kennedy maar ook het lot van de personages zelf. De relatie ontwikkelt zich van twee personen die elkaar nodig hebben om uit hun droevige situatie te komen naar twee mensen die van elkaar beginnen te houden en elkaar een nieuw perspectief op het leven geven. De manier waarop we het verhaal lezen is door middel van verschillende perspectieven, hoofdzakelijk die van Charlotte en Frank. De dynamiek tussen deze twee perspectieven is erg goed uiteengezet en houdt het verhaal goed in balans.

De schrijfstijl van het boek is heel simpel, bijna eenvoudig, maar het laat de personages leven. Zo heeft elk personage een andere manier van spreken. Vooral de louche types hebben zo onderling hun eigen, passende taal.

Het boek wordt ook levendig door de manier waarop Berney de setting omschrijft in het eerste hoofdstuk. Daar neemt hij de tijd om in geuren en kleuren de omgeving en de tijdsgeest te schetsen, al zet dit helaas niet het hele boek door.

Wel is dit weer aanwezig in het gedeelte van het boek dat doet denken aan een Amerikaanse ‘road novel’. Frank en Charlotte overnachten in ranzige motels terwijl ze rijden van stad naar stad. Dit gedeelte spreekt het meest tot de verbeelding en is dus ook het sterkst. De lezer heeft dan ook aan het einde van het verhaal het gevoel mee te zijn geweest op een reis door Amerika.

November Road heeft veel verschillende elementen; spanning, romantiek, reisverhaal en crime. Alleen zijn ze helaas niet allemaal even sterk. Maar gelukkig, de sterkste elementen zijn genoeg om het een onderhoudend boek te maken dat lekker weg leest.

Recensie: November Road – Lou Berney

November road

1  2  3  4  5

Franks geluk is op. Als trouwe boef onder maffi abaas Marcello leerde hij dat iedereen vervangbaar is. Nu is hij aan de beurt: hij weet iets over de moord op J.F. Kennedy en Marcello ziet hem liever dood dan levend. Het is dus tijd om te vluchten.

Charlotte is achtentwintig en moeder van twee dochtertjes. Haar man is een goedzak, maar ook een hopeloze zuipschuit en hun leven samen zit op een dood spoor. Ze wil ervandoor.

Zo ontmoeten twee vreemden elkaar onderweg. Voor Frank is Charlotte de perfecte dekmantel. Voor Charlotte is Frank haar ticket naar een nieuw leven. Charlotte ziet dat hij sterk en lief is. Frank ontdekt dat zij slim en grappig is. Ze vinden elkaar en voor het eerst wil Frank meer dan alleen overleven. Hij wil leven. Iedereen is vervangbaar behalve de vrouw van wie hij houdt. En dat kan hun beiden het leven kosten...

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox