Recensie: Insomnia RECENSIE

Recensie: Insomnia – Jilliane Hoffman

Voordat Jilliane Hoffman met schrijven begon, was ze jarenlang werkzaam als officier van justitie in Miami, Florida. Haar ervaringen verrijken haar schrijfstijl en haar 'legal thrillers' zijn kenmerkend door de details over strafrechtelijk processen. In 2004 debuteerde ze met het boek Retribution, wat het eerste deel werd in haar reeks waarin C.J. Townsend centraal staat. In 2014 werd dit boek door uitgeverij De Fontein vertaald als Vergelding.

Na Doodsangst, is Insomnia het tweede deel waarin detective Bobby Dees een rol heeft. Het is niet noodzakelijk om ze allebei te lezen, want ze lenen zich prima als standalones. Voorafgaand aan Insomnia heeft Hoffman nog het kortverhaal Nummer 9 geschreven. Hierin vind je in slechts 17 pagina's meer achtergrondinformatie over de moordenaar.

Op een avond komt Mallory gewond aan bij een restaurant. Wanneer er door omstanders wordt toegespeeld dat ze het slachtoffer van De Handyman is, gaat ze daarop in. Deze actieve seriemoordenaar is een mooie afleiding van haar tienerproblemen en is toch al een zondebok. Detective Bobby Dees ziet echter door haar leugens heen en zorgt ervoor dat Mallory de waarheid vertelt. Het meisje wordt aan de publieke schandpaal gehangen en haar leven wordt een hel. Vier jaar later gaat Mallory als Callie door het leven. Ze begint haar studie rechten op de universiteit in Florida, huurt een goedkoop flatje in een slechte buurt en werkt in de weekenden om alles te kunnen bekostigen. Al snel gaat er van alles mis. Wat begint met lege banden van haar auto, leidt al snel tot grotere problemen. Callie heeft namelijk het gevoel dat ze gestalkt wordt en dat De Handyman deze stalker is. Maar er is natuurlijk geen kip meer die haar nog gelooft...

Hoffman begint haar thriller meteen goed en zet met het proloog een onheilspellende sfeer neer. De ambiance die de auteur vastlegt, is kenmerkend voor al haar boeken. Lugubere details worden afgewisseld met psychologische karaktertrekken, informatie over het strafrecht en een fijne dosis spanning. Deze balans tussen deze onderdelen is prima en zorgt voor een constante spanningsboog.

Er wordt gebruik gemaakt van een aantal flashbacks, wat een beter inzicht geeft op wat er vier jaar geleden heeft afgespeeld. Niet alleen het voorval van die avond komt ter sprake, maar ook de moeizame jaren die erna volgden. Hoe de band met haar familie slechter werd en hoe Callie in een isolement terecht kwam. Callie is een slimme meid die jaren terug een stomme actie heeft begaan en probeert er alles aan te doen om Mallory achter zich te laten en een nieuw leven op te bouwen. Het verleden lijkt haar echter geen rust te gunnen. Ze wordt levensecht neergezet en door haar realistische acties wekt dit sympathie op. Je leeft en denkt met haar mee en zou haar het liefst aanwijzingen willen toeschreeuwen.

Ook van De Handyman krijgen we een kijkje in zijn verleden en zijn er flashbacks te lezen over die bewuste dag van vier jaar geleden. Zijn gedachtegang wekt echter geen sympathie op, maar juist kippenvel. Ook zijn belevingen zijn levensecht geschetst en daardoor huiveringwekkend.

Insomnia is een fijne thriller die je meeneemt naar een wereld vol verraad en leugens. De spanning is goed opgebouwd, lugubere details zijn meer dan genoeg aanwezig en een aantal verrassende plottwists zorgen voor dat beetje extra. Hoffman benoemt op een sublieme manier haar vorige werk, waarmee ze een opening creëert dat een samenwerking tussen de twee hoofdpersonages uit de verschillende boeken niet uitsluit.

Recensie: Insomnia – Jilliane Hoffman

Insomnia

1  2  3  4  5

Na de vondst van het mobieltje en de bebloede jas van de vermiste 17-jarige Mallory, is de politie in de hoogste staat van paraatheid. Mallory voldoet aan het profiel van de slachtoffers van de seriemoordenaar die zich in tweets aan de FBI "Handyman' noemt.

Als Mallory twee dagen later verward en bebloed wordt aangetroffen en zegt ontsnapt te zijn aan de Handyman is er geen reden om aan haar verhaal te twijfelen. Of toch wel? Heeft zij nu juist zijn aandacht op haar gevestigd en is zijn jacht nu echt begonnen?