Recensie: De Gorgels en het geheim van de gletsjer RECENSIE

Recensie: De Gorgels – Jochem Myer

Jochem Myer heeft met De Gorgels en Het Geheim van de Gletsjer een tweede boek geschreven over de door-hem-geschepte-wezentjes: de Gorgels. In dit tweede deel gaat het gezin van Melle op vakantie in de Alpen. In de zomer, nu de ‘r’ niet in de maand is, zijn de gorgels niet mee. Of, dat zou de bedoeling zijn… Zowel Melle als zijn zusje Limoni hebben de regels een beetje overschreden: beide gorgels zijn mee gegaan om de bergen te zien. Met hun Gorgels beloofd de vakantie een hele gezellige tijd te worden, maar dat alles verandert wanneer, Belia, de Gorgel van Limoni verdwijnt. Al snel komt het stel er achter dat ze is meegenomen door de Kotsbalgers. De meest gevaarlijke Brutelaars die er bestaan. Vanaf dat moment start een waanzinnig avontuur, waarin Melle, Bubba, Limoni en Katja alles op alles zetten om Belia te redden.

In De Gorgels en het Geheim van de Gletsjer verrast Myer met een verhaal vol actie en avontuur. De lezer leert in korte tijd de nieuwe termen uit de wereld van de Gorgels kennen, maar beleefd dan bladzijde na bladzijde hilarische ontmoetingen en avonturen vol actie. Het verhaal zit goed in elkaar, waarbij de fantasievolle wezentje heel realistisch aanvoelen. De setting in de bergen, met vriendin Katja als reisleider, geeft het verhaal een extra spannend element. De bergvariant van de Gorgels ziet er heerlijk anders uit, aangepast op de omgeving waarin zij wonen. Het verhaal wordt ondersteund door kleurrijke illustraties die laten zien hoe de Gorgels, kortbalgers en de hoofdpersonen er uit zien. Een mooie aanvulling op de tekst, waardoor ook de bladzijdes voor de zelf lezende kinderen er wat minder intimiderend uit kunnen zien.

De Gorgels en het Geheim van de Gletsjer is een spannend en humoristisch jeugdboek. Met een eigentijdse toon, boordevol fantasie zet Myer een meeslepend verhaal neer. Boordevol momenten waarop de lezer op het randje van zijn of haar stoel zit, de adem in en ook weer gerust kan uitademen. Het is een warm boek, dat zorgt voor een regelmatige glimlach op het gezicht doordat de kinderen zich als echte dapperlingen door het avontuur slaan. Als in een echt kinderboek worden de ouders meer dan eens belachelijk gemaakt en zijn de kinderen de échte slimme helden van het verhaal. Ook goed te begrijpen zonder deel één gelezen te hebben.

Recensie: De Gorgels – Jochem Myer

Gorgels - De Gorgels en het geheim van de gletsjer

1  2  3  4  5

Het spannende vervolg op De Gorgels, geschreven door Jochem Myjer.

Melle en zijn familie logeren bij een oude vriend van papa, die bioloog is in de Alpen. Midden in de nacht wordt Melles zusje Limoni in paniek wakker. Waar is haar rugzak? En nog belangrijker, waar is haar eigen Gorgel, Belia?

Dat is het begin van een bloedstollend avontuur waarin het spoor leidt naar de gletsjer die langzaam begint te smelten nu het warmer wordt. Melle, Bobba en Limoni maken kennis met murmeltieren, roofvogels, Berggorgels en Kotsbalgers. Ze worden geholpen door Katja, die alles weet over de gevaren van de bergen…