Recensie: Ik beken RECENSIE

Recensie: Ik beken – Jo Spain

Julie McNamara en haar man Harry zitten samen een spannende tv serie te kijken als er plotseling een indringer in hun woonkamer staat. Deze man slaat Harry volledig in elkaar en laat hem voor dood liggen. Julie blijft verstijfd van schrik achter.

Even uur later loopt er een man het politiebureau binnen en bekend alles. Hij heeft Harry McNamara in elkaar geslagen, maar volgens hem was dit compleet random en kende hij Harry niet. Rechercheur Alice denkt dat er meer achter zit en ook Julie heeft zo haar twijfels. Harry was immers een man die door veel mensen gehaat werd om zijn rijkdom en corruptie. Was Harry echt een willekeurig slachtoffer of schuilt er meer achter?

Jo Spain geeft de lezer een huiveringwekkende, bloederige opening in haar eerste in het Nederlands vertaalde thriller Ik Beken. Het leest als een horrorscenario en Spain schrijft zo beeldend en scherp dat je als lezer onmiddellijk in het boek zit. Nadat de ‘dader’ zich aangeeft op het politiebureau lijkt de zaak een makkie, en vraag je je af hoe het boek dan nog spannend kan worden. Jo Spain geeft je namelijk in het begin al alles waar je normaal in een thriller pas aan het einde achter komt: Wat is er gebeurd en wie heeft het gedaan. Dat is dus al bekend. Maar het interessante in Ik Beken is het waarom. Hoe kwam J.P tot zijn daad?

En dat legt Jo Spain haar lezers haarfijn uit in de rest van het boek. Hiervoor gaat ze ver terug in het verleden van Julie McNamara en J.P. Carney. Hoe groeiden zij op? Wat gebeurde er in hun levens. Hoe werden ze zoals ze zijn. En wat dreef hen om te handelen zoals ze hebben gedaan?

Deze puzzelstukjes komen stukje bij beetje naar voren en dit maakt Ik Beken een boek wat maar moeilijk weg te leggen is. Het is geschreven vanuit drie personages: Alice, de rechercheur, J.P, de dader en de vrouw van het slachtoffer, Julie. Vooral die laatste twee personages zijn indrukwekkend goed uitgewerkt.

Het resultaat is een beklemmend verhaal waarin de lezer regelmatig op het verkeerde been wordt gezet. Met tijden huiveringwekkend, hartverscheurend en verrassend. Goed geschreven met korte heldere hoofdstukken en een mooie tijdsopbouw. Een verhaal wat je nog even bijblijft nadat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. Hopelijk is dit niet het laatste boek van Jo Spain wat in het Nederlands vertaald wordt, want ze voegt zeker wat toe aan het huidige aanbod. Een aanrader.

Recensie: Ik beken – Jo Spain

Ik beken

1  2  3  4  5

"Ik beken' van Jo Spain is een thriller over corruptie en vergelding.

Voormalig bankier Harry McNamara wordt in zijn eigen huis op brute wijze vermoord, onder de ogen van zijn vrouw Julie. Het heeft er alle schijn van dat Harry's vele zonden - corruptie en verraad - hem noodlottig zijn geworden. Een uur later meldt de indringer zich bij de politie en legt een bekentenis af. Er zijn nu een slachtoffer, een verdachte en een ooggetuige. Case closed. Maar de aanhoudende onrust van Julie geeft aanleiding voor twijfel. Is de verklaring van de dader ingegeven door schuldgevoel of is het zijn eerste stap in een groter plan?

Jo Spain werkte eerder als adviseur op Economische Zaken bij het Ierse parlement. Haar debuut "Ik beken' werd een bestseller in Ierland. Ze woont met haar man en vier kinderen in Dublin.