Recensie: Ik ben je niet vergeten RECENSIE

Recensie: Ik ben je niet vergeten – Christina Lauren

Macy verloor op tienjarige leeftijd haar moeder aan kanker. Haar Deense, stille vader deed zijn best er voor haar te zijn, maar toch was de leegte die zijn vrouw achterliet te groot om op te vullen. Om Macy een toevluchtsoord buiten de stad te geven, koopt hij een vakantiehuis ten noorden van San Francisco. Daar ontmoet Macy de jongste zoon van het Griekse gezin dat naast hen woont en al snel zijn Elliot Petropoulos en zij onafscheidelijk. Hun gehele tienertijd kijken ze uit naar de weekenden die ze lezend in Macy’s ‘bibliotheek’ doorbrengen. De vriendschap slaat langzaam om in liefde en het is duidelijk dat ze na de middelbare school samen verdergaan, tot die ene noodlottige avond….

In Ik ben je niet vergeten switch je steeds tussen het heden en vijftien jaar geleden, het moment waarop Macy en Elliot elkaar ontmoetten. Al snel kom je erachter dat er tussen hen iets vreselijks is gebeurd, waardoor ze elkaar nooit meer gesproken hebben. Wat dat precies is, houdt Christina Lauren echter tot het laatste moment geheim. Dankzij de relatief korte hoofdstukken waarin elke keer iets meer informatie wordt gegeven, blijf je lezen om meer te weten te komen.

Hoe kan Macy na al die jaren samen met Elliot ineens verloofd zijn met een ander? Elliot was niet alleen haar beste vriend, maar zoals ze het zelf beschreef ‘haar beste alles’. Wat heeft hij gedaan dat alles veranderde? Wat was er erg genoeg om hem voorgoed uit haar leven te bannen? En misschien nog wel belangrijker: is het mogelijk om opnieuw vrienden te worden? Die vragen staan centraal als Macy en Elliot elkaar na elf jaar plotseling weer tegenkomen. Ik ben je niet vergeten is dan ook een titel die in eerste instantie een beetje nietszeggend lijkt, maar de lading van het verhaal perfect weet te dekken.

Zelden heb ik een boek gelezen waarvan het verhaal zo compleet wordt uitgewerkt. Kleine details van jaren geleden komen terug op momenten dat je ze niet verwacht, maar des te meer waardeert. Ik ben je niet vergeten is in het bijzonder een boek voor boekliefhebbers en taalgekken, juist omdat Macy en Elliot dat ook zijn. Het is dus niet zo gek dat je als lezer heel snel een band met hen opbouwt.

Ondanks dat er eigenlijk maar twee hoofdpersonen zijn, voelt het verhaal alles behalve vlak aan. Dit komt omdat vooral Macy’s persoonlijkheid heel gedetailleerd wordt uitgewerkt en dat al haar gevoelens uitgebreid worden beschreven. Daarom is het ook zo frustrerend om als lezer juist dát essentiële stukje informatie te missen om haar gedrag van de afgelopen jaren te begrijpen. Dit heeft Christina Lauren uitstekend gebruikt om je te dwingen het boek in één keer uit te lezen. Neem het maar van mij aan; Ik ben je niet vergeten is geen boek dat je tussendoor even weglegt. Sterker nog, ik las het in twee dagen uit.

Ik ben je niet vergeten

1  2  3  4  5

Macy Sorensen lijkt haar leven goed op orde te hebben. Ze staat op het punt te trouwen als ze onverwacht haar eerste en enige echte liefde na jaren weer tegen het lijf loopt. Ooit kon ze met haar vroegere buurjongen Elliot Petropoulos haar diepste geheimen delen. Hij was alles voor haar.Tot die ene noodlottige avond…

Na die avond hebben ze elkaar nooit meer gezien of gesproken. Elliot heeft nooit geweten waarom Macy hem niet meer wilde zien. En hij heeft nooit de kans gekregen zijn kant van het verhaal te vertellen. Macy heeft zich in al die jaren nooit meer echt zichzelf gevoeld, zoals ze dat bij Elliot kon. Ze verloor in één klap haar geliefde en haar beste vriend. Kunnen Elliot en Macy die gemiste tijd én kansen nog inhalen?