Recensie: De andere vrouw RECENSIE

Recensie: De andere vrouw – Michael Robotham

Opeens ontdekken dat één van je ouders er nog een gezin op nahoudt, is één van de grootste nachtmerries voor een kind. En dan maakt het opeens niet meer uit hoe jong of oud je bent. Het overkomt Joseph als hij naar het ziekenhuis wordt geroepen omdat zijn vader is gevallen en in levensgevaar op de Intensive Care ligt. Bij binnenkomst ziet hij een vrouw de hand van zijn vader vasthouden: maar die vrouw is niet zijn moeder.

Psycholoog Joseph, Joe, O’Loughlin is geen onbekende van de politie. Al eerder hielp hij zaken oplossen. Hij bijt zich vast in het raadsel rondom de aanval op zijn vader en loopt daarmee de rechercheur behoorlijk voor de voeten. Hoewel hij keer op keer wordt tegenhouden door de politie, kan hij het niet laten. Hij is vastbesloten de waarheid te achterhalen.

Als je een fan van schrijver Michael Robotham bent, ken je al een aantal personages uit De andere vrouw, waaronder Joseph O’Loughlin. Persoonlijk kende ik de schrijver niet en maakte ik pas in dit verhaal kennis met Joe. Dat maakte voor de leesbaarheid helemaal niets uit, ik werd gegrepen door het verhaal. Niet meteen, de eerste paar hoofdstukken was even wennen aan Robothams manier van vertellen en het leren kennen van de hoofdpersoon. Ik vermoed dat de kennis van zijn eerdere boeken daarbij zou helpen: dat je de hoofdpersoon meteen begrijpt. Als Robotham-maagd moet je daar dus heel even de tijd voor nemen. Maar zodra je dat eenmaal doorhebt, wil je het boek absoluut niet meer neerleggen. Het is absoluut de moeite waard om te proberen!

Het doorzettingsvermogen van Joe is bewonderenswaardig en dat kan je als lezer alleen maar toejuichen. Want hoe meer hij weet, hoe meer je als lezer ook begrijpt van alles wat er gebeurt. En omdat hij niet altijd de meest verstandige beslissingen neemt, maakt hem dat heel menselijk. Je kunt je als lezer helemaal inleven in zijn gedachtegang: het gaat immers om zijn eigen vader!

Michael Robotham wordt door velen gezien als één van de grootste thrillerschrijvers van deze eeuw en na het lezen van De andere vrouw begrijp ik waarom ze dat vinden. Ik wil het liefste nu alle boeken van Robotham kopen en lezen. De andere vrouw komt absoluut op mijn lijstje van all time favourites.

De andere vrouw

1  2  3  4  5

Een geheim leven. Een geheim huwelijk.

Een moordenaar die je geheimen kent.

William en Mary zijn al zestig jaar getrouwd. William is een gerenommeerd chirurg, Mary zijn liefdevolle echtgenote. Ze geloven beiden dat je de wereld in goed of slecht kan indelen. William en Olivia zijn al twintig jaar samen. William is een gerenommeerd chirurg, Olivia een oud-tennisspeelster. Ze maken samen prachtige reizen en zijn getrouwd op Bali. Klinisch psycholoog Joe O'Loughlin kent maar een van deze twee verhalen, maar als hij zijn vader bezoekt in het ziekenhuis komt zijn leven op de kop te staan. Wie is de mysterieuze vrouw die aan Williams bed zit te huilen? Een vriendin, een maîtresse, een leugenaar, of een moordenaar?