Recensie: De nieuwe dokter RECENSIE

Recensie: De nieuwe dokter – Jutta Borms

In De nieuwe dokter vertelt Jutta Borms over haar ontdekking van holistische geneeskunde. Ze laat zien hoe zij binnen haar praktijk patiënten helpt, bij wie eerdere behandelingen niet hielpen. Kenmerkend voor deze vorm van geneeskunde is dat het zich niet richt op de ziekte of kwaal, maar dat het je gehele leefstijl en welzijn wil verbeteren op lange termijn. De nieuwe dokter bied je een andere kijk op gezond zijn én gezond blijven!

De nieuwe dokter bestaat uit drie delen. In deel 1 deelt Jutta Borms haar eigen verhaal. Het is mooi dat ze hiermee begint, want zo leert de lezer haar beter kennen. Jutta Borms stelt zich kwetsbaar en open op. Als lezer leef je gelijk met haar mee. Dit is belangrijk, omdat deze vorm van geneeskunde gewoonlijk veel wantrouwen ontvangt. Ze vertelt over een auto-ongeluk, een burn-out en hoe ze op reis is om zichzelf weer te vinden. Het delen van haar persoonlijke verhaal zet de sterke toon voor dit interessante, educatieve boek.

Het grootste minpunt aan dit boek is dat het wat onduidelijk is wie de doelgroep is waar dit boek op mikt. Is het de medische wereld? Is het de gewone burger? Terwijl je leest, voel je dat de auteur zoekende is in wat past en wat ze nu wil bereiken met dit boek. Positieve punten aan dit boek zijn de vlotte, luchtige schrijfstijl, waardoor dit boek lekker weg leest. Het is daardoor zeker toegankelijk voor een groot publiek. Ook zijn de foto’s tussendoor echt mooi om te zien. Tot slot is het boek gevuld met quotes over energie, geluk, liefde en warmte.

Deel 2 gaat over Jutta haar visie op holistische geneeskunde. Dit hoofdstuk gaat over de verschillende aspecten van holistische geneeskunde, zoals het belang van voeding en beweging, het schoonhouden van je huis en de zeven draaikolken. Dit is met name een informatief stuk tekst over het gedachtegoed en de manier van werken. Een aantal standaard concepten van deze geneeskunde worden toegelicht, waaronder Trias C, antitoxische voeding, SCIO-meting, kinesiologie, biopunctuur en neuraaltherapie.

Het laatste deel, deel 3, is het meest praktische deel van het boek. In dit deel worden maar liefst 10 verschillende casussen besproken uit de beroepspraktijk van Jutta Borms. Bij iedere casus geeft ze kort wat achtergrondinformatie en daarna vertelt hoe zij de cliënt in kwestie heeft behandeld middels holistische geneeskunde. Het zijn, vanzelfsprekend, stuk voor stuk succesverhalen, waarin de cliënt natuurlijk vrijwel geheel genezen is van zijn of haar klachten. De casussen zijn bronchitis/astma, hoofdpijn/migraine, rugpijn, keelpijn, schildklierproblemen, reuma en gewrichtsproblemen, nekpijn, stress en slapeloosheid, burn-out en vermoeidheid en allergie en hooikoorts. Dit deel geeft een zeer goed beeld voor wat holistische geneeskunde kan betekenen voor het medische werkveld. Echter, het is jammer dat ze alleen maar het rooskleurige beeld schetst en niet een compleet beeld met voor- en nadelen. Het voelt daardoor minder realistisch. En ook al zijn de casussen interessant om over te lezen, voor ons als ‘gewone’ lezer is het niet heel zinvol. Wij kunnen er immers niets mee, veel van de praktische tips zijn geen tips die ik per direct uit zou kunnen voeren. Ook hier wordt weer duidelijk dat de doelgroep van dit boek niet helemaal helder is.

De nieuwe dokter is een informatief boek voor eenieder die meer te weten wil komen over holistische geneeskunde. Het is een actueel boek wat perfect aansluit op de tijd van nu, waarin de samenleving steeds meer wil weten over genezing zonder al die pillen.

De Nieuwe Dokter

Jutta Borms

27 september 2018

ISBN 9789022334812
    Uitgever Manteau
    192 pagina's

Manteau

Non-fictie

1  2  3  4  5

Een grensverleggend boek dat veel stof zal doen opwaaien!

In De nieuwe dokter vertelt Jutta Borms hoe ze zelf kon vaststellen welk verschil de holistische geneeskunde kan maken en wat deze aanpak precies inhoudt. Aan de hand van voorbeelden uit haar eigen praktijk laat ze zien hoe complementaire geneeswijzen vaak patiënten kunnen helpen bij wie eerdere behandelingen weinig resultaat hadden. Zo pakte ze nek- en rugpijn, allergie, migraine, reuma, stress en andere chronische aandoeningen succesvol aan.

In dit boek reikt Jutta Borms je praktische tools aan om je gezondheid zelf in handen te nemen. De holistische geneeskunde focust niet alleen op het bestrijden van de ziekte of kwaal, maar streeft er ook naar de gehele mens op lange termijn te helpen. Het belangrijkste daarbij is preventie: ervoor zorgen dat mensen gezond zijn én blijven.