Recensie: Buiten mezelf RECENSIE

Recensie: Buiten mezelf – Sasha Salzmann

Ali (Alissa) is een jongedame die samen met haar familie vanuit Rusland naar Duitsland is geëmigreerd. Nadat haar broer vermist is, besluit ze naar Istanbul te gaan, omdat hij daar vandaan een kaart heeft gestuurd. Hier gaat ze op zoek. Op zoek naar Anton, op zoek naar antwoorden, en op zoek naar zichzelf.

Buiten mezelf is de debuutroman van Sasha Salzmann. De titel is redelijk simpel te verklaren. Alissa is buiten haar land, buiten haar vertrouwde omgeving en, zonder haar broer Anton, ook buiten zichzelf. Ze weet niet goed wie ze is, en wat ze moet zonder haar tweelingbroer, die jarenlang alles voor haar is geweest. Daarom is ze naar hem op zoek gegaan, maar hierbij vindt ze ook zichzelf. Daarvoor moet ze buiten haarzelf stappen om van een afstand naar zichzelf en haar leven te kijken.

Het duurt even om in het verhaal te komen. Er zijn veel personages, die met meerdere namen aangesproken worden, waardoor het wat langer duurt om te begrijpen wie wie is. Voorin staat wel een uitleg met de namen, wie de personen zijn. Maar als je dit gaat bekijken vóór je het boek gaat lezen, begrijp je er weinig van. De personen lijken meerdere mensen te zijn, maar aan het einde van het verhaal begrijp je dit wel. Het is namelijk zo dat niet het hele boek vanuit Ali geschreven is. Er wordt ingegaan op haar familiegeschiedenis, waardoor de grootmoeder van Alissa op een bepaald moment als moeder benoemd wordt. Hier gaat het dan niet over haar moeder, maar haar grootmoeder.

De relaties in Buiten mezelf zijn ook enigszins verwarrend. In meerdere gevallen is er sprake van incest, wat soms in eerste instantie niet duidelijk is. Anton kust Alissa in een flashback, maar dit kan ook betekenen dat hij haar op de wang kust, dat is niet duidelijk. Je kunt er echter niet meer omheen wanneer ze seks met elkaar hebben.

De schrijfstijl is in het begin lastig. Sasha Salzmann maakt vaak lange zinnen, waardoor ze meerdere keren gelezen moeten worden. Pas dan is het duidelijk wat bedoeld wordt, of hoe een zin in elkaar steekt. Na een poosje leest dit makkelijker en komt dit probleem steeds minder vaak voor.

De geschiedenisaspecten van het boek lijken redelijk te kloppen, maar voor iemand die veel over de betreffende tijd en plaats weet, zouden er misschien wat foutjes in kunnen zitten. Dit is echter niet storend voor het verhaal.

Alissa besluit dat ze liever een man wil zijn dan een vrouw. Naarmate het verhaal verder gaat, begint ze testosteron te nemen en wil vanaf dan ook echt aangesproken worden als ‘hij’. Dit is even vervelend, omdat je al een poos aan de vrouw Alissa gewend bent, maar de geslachtsverandering zit er wel aan te komen, en daardoor is de overgang minder groot.

Buiten mezelf is een fijne roman om te lezen, maar de quotes die op de kaft staan bij wijze van recensie, zijn een beetje overdreven. Het is een leuk boek, maar niet zo bijzonder als hij aangeschreven staat.

Buiten mezelf

1  2  3  4  5

Sasha Salzmanns debuutroman Buiten mezelf is een zoektocht – naar een verdwenen broer, naar brokstukken van een familiegeschiedenis, naar houvast, naar hen die begrijpen, naar een thuis. Alissa en Anton, tweeling, zijn altijd samen. Eerst in Moskou, later in het asielzoekerscentrum in Duitsland. Nog weer later verdwijnt Anton spoorloos. Er komt een keer een ansicht uit Istanboel, zonder tekst, zonder afzender. Alissa – Ali – gaat hem daar zoeken. Hoe langer ze zoekt, hoe betekenislozer de dingen lijken te worden – moedertaal, vaderland, geslacht. Wie zegt jou wie je bent? Daarover, en over het onstilbare verlangen naar het leven zelf en de uitdagende grenzeloosheid ervan, gaat
    Salzmanns bejubelde roman Buiten mezelf.