Recensie: Oei, ik groei! Ik ben zwanger! ...en nu? RECENSIE

Recensie: Oei, ik groei! Ik ben zwanger! ...en nu? - Xaviera Plas-Plooij

Al sinds begin jaren negentig bestaan de boeken van Oei, ik groei! die de ontwikkeling van met name baby's en jonge kinderen beschrijft in de vorm van sprongen die zij doormaken in hun ontwikkeling. Deze sprongen gebeuren in twee stappen: eerst een lastige periode waarbij er veel gehuild wordt en een kind humeuriger is dan normaal, opgevolgd door een periode waarin een kind nieuwe dingen ontdekt of dingen anders doet.

Vooral een jaar of vijf geleden waren de Oei, ik groei! boeken een soort van bijbel voor jonge ouders en had iedereen het over de verschillende 'sprongetjes' waarin hun kind verkeerde. Zelfs als niet-ouder kan het niet missen dat je hier ongetwijfeld iets van mee hebt gekregen wanneer je familie, vrienden of kennissen hebt met kinderen of bijvoorbeeld werkt met kinderen.
Momenteel lijkt deze grote rage weer wat te zijn afgenomen, al blijft de boekenreeks onverminderd populair.

Naast het klassieke Oei, ik groei! boek met de verschillende sprongen in de mentale ontwikkeling van een baby, zijn er ook Oei, ik groei! boeken met weetjes en mijlpalen en een negen maanden en eerste jaar dagboek. Nieuw in de collectie is Oei, ik groei! Ik ben zwanger! ...en nu? Een compact handboekje met alle feiten, fabels en weetjes voor de zwangere vrouwen onder ons.

Wanneer je als vrouw in verwachting bent, verandert er ineens van alles in je lichaam en in je leven. Zo is er een hele lijst met voedingsmiddelen die je niet meer mag eten en doen hormonen rare dingen met je.
Oei, ik groei! Ik ben zwanger! ...en nu? gaat in op de verschillende fases van een zwangerschap, zo gaat het in op de fase voor de bevruchting, de volledige zwangerschap (alle leuke en minder leuke facetten hiervan) en de bevalling en de kraamtijd. Daarnaast bevat het een wekelijks overzicht van hoe je baby zich ontwikkelt in je buik.

Over zwangerschappen is al zoveel gezegd, geschreven en dus ook te lezen dat je als zwangere vrouw best wel eens onzeker kunt zijn over wat er met je gebeurt. Is het wel normaal wat ik voel? Waarom reageer ik zo heftig ergens op? Allemaal vragen die je natuurlijk aan je verloskundige kunt stellen, maar vragen die vooral in het prille begin van je zwangerschap erg spelen wanneer dit contact er nog niet zoveel is. Zoeken op internet levert informatie op, maar soms juist ook allerlei nieuwe vragen.
Plas-Plooij omschrijft in dit boekje lekker duidelijk en beknopt alle feiten maar vooral ook fabels en legt ondertussen ook dingen uit die je nog niet wist. Dit kan heel wat onzekerheid wegnemen en geeft je houvast vooral wanneer alles nog nieuw voor je is.
Daarnaast heeft Plas-Plooij een prettige informele manier van schrijven, waardoor het leuk wordt om de verschillende stukjes te lezen. Ook de vormgeving is modern, overzichtelijk en speels en nodigt uit om eens lekker in het boekje te bladeren.

Oei, ik groei! Ik ben zwanger! ...en nu? is een mooi, compact en toegankelijk handboekje voor met name vrouwen die pas net en voor het eerst zwanger zijn. Het staat vol met informatie waar je juist dan behoefte aan hebt, gaat de gehele zwangerschap mee en is gemakkelijk te lezen.

Oei, ik groei - Ik ben zwanger… en nu?

1  2  3  4  5

Het ontstaan van een nieuw leven is het mooiste en het meest wonderbaarlijke wat er bestaat. Maar tijdens een zwangerschap loop je ook tegen allerlei ongemakken, onzekerheden en onbekende emoties aan. Vaak weet je wel dat het bij een zwangerschap hoort, maar meestal weet je niet waarom dat zo is. Oei, ik groei! Ik ben zwanger! …en nu? geeft inzicht in al deze mysteries. Naast kennis over de zwangerschap, bevalling en kraamtijd geeft het boek je ook nog iets anders mee: humor en zelfvertrouwen. Want twijfels en onzekerheden afgewisseld met totale euforie horen er nu eenmaal bij. Dit boek helpt zwangere vrouwen en alle betrokkenen zichzelf met een gezonde dosis humor te bekijken, waardoor iedereen nog meer kan gaan genieten van het wonder dat in de buik groeit.
    Het leukste en meest informatieve cadeauboekje voor jezelf of een ander!

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane