Recensie: De onschuld zelve RECENSIE

Recensie: De onschuld zelve – Amy lloyd

Dennis Danson is het onderwerp van een Making a Murderer-achtige documentaire waarin vraagtekens worden gezet bij zijn veroordeling voor moord. Sam volgt de zaak op de voet, zeker nu haar brieven aan Dennis steeds intiemer van toon worden. Ze bezoekt hem in de gevangenis en vecht, uiteindelijk als zijn vrouw, voor zijn vrijlating. Wanneer die campagne slaagt en Dennis wordt vrijgelaten, begint Sam echter te twijfelen aan zijn verhalen. Is hij wel zo onschuldig als hij zich heeft voorgedaan en wat weet Dennis nou écht over de meisjes die twintig jaar eerder verdwenen?

“Een Making a Murderer-achtige documentaire,” bij deze zin was ik eigenlijk al direct verkocht, zonder het boek eerst gelezen te hebben… Daarnaast nodigt de cover uit om het boek te lezen: een mysterieus half gezicht met een felblauw oog dat je indringend aankijkt. Als verslaafde aan bovengenoemde bloedstollende Netflix-docu én liefhebber van true crime is deze thriller precies waar ik naar op zoek was. Althans, dat was mijn allereerste gedachte.

De onschuld zelve is het debuut van schrijfster Amy Lloyd. Dat het een debuut is, is soms wel te merken. Dit door kleine ongeloofwaardigheden in de verder goed doordachte thriller, maar daar later meer over. De schrijfstijl van Amy Lloyd is erg fijn en leest heel makkelijk weg. Ook de spannende gebeurtenissen zorgen ervoor dat je gewoon door wil lezen. De personages worden goed beschreven en omschreven en er is al snel een goed beeld te vormen van elk karakter. Amy gaat diep in op de relatie tussen Sam en Dennis en laat goed zien wat alle invloeden van buitenaf, zoals die van de documentairemakers, doen voor deze relatie.

Ondanks de goed uitgeschreven personages zijn enkele gebeurtenissen wat minder goed doordacht. Dit zorgt ervoor dat het iets ongeloofwaardig overkomt en lastig is, vooral voor true-crime liefhebbers, om voor je te zien. Dit is natuurlijk ook logisch, want De onschuld zelve is een fictief verhaal en niet echt gebeurd, maar omdat het als true-crime achtige thriller wordt aangegeven is dit jammer. Toch zit het verhaal verder goed in elkaar en is het onvoorspelbaar, waardoor je soms voor verassingen komt te staan. Bij elke alinea gaat er als lezer door je hoofd: “hij heeft het wel gedaan, hij heeft het niet gedaan, of toch wel?”

De onschuld zelve is een echte nagelbijter en zeker een aanrader voor true-crime liefhebbers. Het plot zit goed in elkaar lees je, ondanks een aantal ongeloofwaardigheden, in een adem uit. Amy Lloyd heeft met deze Making a murderer-achtige thriller een goed debuut neergezet. Mijn verwachtingen van het boek zijn waargemaakt. Daarom vier hartjes!

Recensie: De onschuld zelve – Amy lloyd

De onschuld zelve

1  2  3  4  5

Dennis Danson is het onderwerp van een Making a Murderer-achtige documentaire waarin vraagtekens worden gezet bij zijn veroordeling voor moord.

Sam volgt de zaak op de voet, zeker nu haar brieven aan Dennis steeds intiemer van toon worden. Ze bezoekt hem in de gevangenis en vecht, uiteindelijk als zijn vrouw, voor zijn vrijlating. Wanneer die campagne slaagt en Dennis wordt vrijgelaten, begint Sam echter te twijfelen aan zijn verhalen. Is hij wel zo onschuldig als hij zich heeft voorgedaan en wat weet Dennis nou écht over de meisjes die twintig jaar eerder verdwenen?