Recensie: Soldaat Marie RECENSIE

Recensie: Soldaat Marie – Katrien van Hecke

Het is 1792 als de dan 35-jarige Marie huis en haard in het Belgische Gent verlaat en tijdens de Franse Revolutie toetreed tot het Franse leger. Niet alleen om haar troosteloze leven te ontvluchten, maar ook in de hoop geld te verdienen om naar huis te sturen, zodat ze haar tienjarige dochter een beter leven kan bieden dan zij zelf heeft gehad. Vermomd als man vecht ze voor een plaats in een mannenwereld, waar ze niet alleen voor haar leven en haar idealen vecht, maar ook tegen de geesten van haar verleden.

Soldaat Marie van Katrien van Hecke is een tweehonderd pagina’s tellende historische roman, geschreven voor een Young Adult doelgroep. Het verhaal is in duidelijke taal geschreven, soms met grove woorden. Dit laatste is ook niet zo heel vreemd, gezien het milieu en de achtergrond van de hoofdpersoon, maar dit kan in het begin even wennen zijn. In tweehonderd pagina’s gaan er zestien jaren voorbij waarin Maria zich van veldslag tot veldslag vecht. Doordat er een betrekkelijk lange periode voorbij gaat op zo weinig pagina’s, springt het verhaal zo nu en dan onverwachts van de hak op de tak. Om een voorbeeld te noemen; het ene moment zit het leger nog middenin een veldslag en een regel verder is de veldslag voorbij en worden ervaringen en herinneringen gedeeld aan het gevecht.

Het boek is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken zonder nummering, maar ook zonder aanduiding van jaartallen, waardoor het voor lezers met minder historische kennis af en toe zoeken is naar de juiste datum. Gelukkig heeft Van Hecke dit opgelost door achterin het boek een overzicht van gebeurtenissen uit het verhaal op te nemen, met daarbij de bijbehorende jaartallen.

Hoewel er gebruik wordt gemaakt van waargebeurde historische feiten, blijft het uiteindelijk onduidelijk of Marie Schellink een op waarheid berust personage is, of slechts ontsproten uit de pen van de auteur. Ondanks dat, is Soldaat Marie een interessant verhaal dat de lezer niet alleen meeneemt in de geschiedenis, maar ook een kijkje geeft in het leven van een vrouw uit die tijd.

Marie Schellink verkleedt zich als man en treedt zo toe tot het Franse leger. Hoewel Van Hecke uitlegt hoe het Soldaat Marie lukt om haar geheim te verbergen, blijft de oplettende lezer toch met veel vragen zitten en lijkt het niet heel waarschijnlijk dat het een vrouw zou lukken om zestien jaar lang vrijwel onopgemerkt als man door het leven te gaan, laat staan in het leger. Hierdoor komt het verhaal, ondanks de ogenschijnlijke historische correctheid, niet realistisch over.

Tijdens de zestien jaar in het leger wordt Marie verliefd op Louis; de man die haar in eerste instantie heeft overgehaald om zich als man verkleed bij het leger te voegen. In die periode blijft Marie zich ook vastklampen aan de gedachte aan haar achtergebleven dochter, die niet heel toevallig Jeanne heet. Ergens in het boek wordt uiteindelijk dan ook de langverwachte referentie gemaakt naar Jeanne D’Arc.

Soldaat Marie stuurt in het begin regelmatig geld naar Gent, zodat haar dochter kan leren lezen en schrijven, iets waar zij zelf nooit de kans voor heeft gehad. Haar dochter kan dankzij de bijdrage van haar moeder zelfs les krijgen aan een goede school. Maar als Jeanne het verleden van Marie ter ore komt, wil ze ondanks alles wat haar moeder voor haar heeft gedaan, niets meer met haar te maken hebben.

Lukt het Marie om levend thuis te komen met haar geliefde Louis en het verleden achter zich te laten?

Hoewel Soldaat Marie is geschreven als een Young Adult, is de protagonist geen jongere en haar medespelers evenmin. De vraag is dan ook hoeveel jongeren zich met deze hoofdpersoon kunnen identificeren. Daarnaast is het onderwerp niet één die veel jongeren aan zal spreken. Wie zich er toch aan waagt, gaat een interessant verhaal tegemoet, dat voor voldoende afleiding zorgt tijdens een saaie middag.

Soldaat Marie

1  2  3  4  5

Jeugdboek, historisch, geschiedenis, achttiende eeuw, Frankrijk, Italië, Polen, leger, seksegelijkheid, feminisme, Napoleon, oorlog, Vlaams, van eigen bodem.

Een confronterende en inspirerende historische roman, over obstakels overwinnen. Voor meisjes én jongens vanaf 14 jaar.
    Marie Schellinck groeit op in armoede. Lezen of schrijven kan ze niet. Toch wil ze iets van haar leven maken. In de achttiende eeuw zijn er weinig mogelijkheden voor een vrouw, maar Marie vindt er iets op: ze vermomt zich als man en neemt dienst in het Franse revolutionaire leger. Het begin van een avontuur dat haar in Frankrijk, Italië en Polen brengt. En in de nabijheid van de grootste persoonlijkheid uit die tijd: Napoleon.