Recensie: Gewoon daarom! RECENSIE

Recensie: Gewoon daarom! – Brigitte van Aken

Gewoon daarom! gaat over Wonder, een vijftienjarige meisje met autisme. Zelf spreekt ze liever over 'een netwerkstoornis'. Tot voor kort ging ze naar een speciale school, maar nu mag ze naar een gewone school. Daar komt ze Rohat tegen, een jongen die gevlucht is voor de oorlog in Syrië en door de oorlog getraumatiseerd is. Langzamerhand ontwikkelt zich een mooie vriendschap tussen deze twee jongeren.

Tijdens het lezen valt de vlotte schrijfstijl van Brigitte van Aken op. Er is sprake van makkelijk taalgebruik, maar wel op een manier dat het niet kinderachtig is. Af en toe daalt het tempo wel een beetje en wordt het verhaal een beetje langdradig, maar toch blijf je lezen om te ontdekken hoe het verder gaat met Wonder en Rohat. De korte hoofdstukken van rond de drie of vier bladzijden zorgen er ook voor dat je makkelijk even snel een of twee hoofdstukjes kunt meepakken wanneer je even tijd hebt. Gewoon daarom! is dus een boek dat je makkelijk in een dag of twee uit kan lezen.

In het boek wisselt Wonder regelmatig Whatsappberichten uit met Maarten, de enige vriend die Wonder had voordat ze Rohat ontmoette. Wat ook erg leuk is, is dat de Whatsappberichten in een ander lettertype en als berichtjes in tekstwolken worden weergeven. Dit geeft dit boek dan net iets extra's. Je ziet namelijk best vaak boeken waarin de berichtjes in de lopende tekst worden verwerkt. Dat is minder leuk dan hoe de berichtjes in dit boek worden weergegeven.

Het thema vriendschap staat centraal, maar ook de thema's autisme en oorlog/vluchtelingen komen goed terug in dit boek. Je krijgt een kijkje in de gedachten van Wonder en ziet hoe ze met haar netwerkstoornis omgaat. In dit boek zie je ook terug wat een oorlog met iemand kan doen. Hoewel Rohat al een tijdje veilig is en zich ver van de oorlog in Syrië bevindt, heeft hij er nog steeds last van in zijn hoofd. De vriendschap helpt beide jongeren om met hun situatie om te gaan.

Gewoon daarom! van Brigitte van Aken is dus een mooi boek over twee jongeren met twee hele verschillende achtergronden die een geweldige vriend in elkaar hebben gevonden. Hier en daar is het verhaal een klein beetje langdradig, maar het houdt je aandacht voldoende vast om nieuwsgierig te zijn naar hoe het verhaal afloopt.

Gewoon daarom!

1  2  3  4  5

De vijftienjarige Wonder heeft een netwerkstoornis. Soms werken haar hersencellen niet goed samen. Dat is best lastig als je de wereld wilt begrijpen. Vooral Rohats wereld. In zijn hoofd zit nog altijd oorlog, hoewel die nu mijlenver weg is. Rohat en Wonder zitten sinds kort in dezelfde klas. En dat doet vreemde dingen met Wonders hoofd en hart.