Recensie: Het pad van de gele slippers RECENSIE

Recensie: Het pad van de gele slippers – Kader Abdolah

In Het pad van de gele slippers vertelt de Iraanse Sultan Gholestan Farahandji zijn levensverhaal. Het verhaal begint sprookjesachtig tijdens de jeugd van Sultan, die als zoon van een saffraan handelaar in een kasteel woont en de wereld regelmatig met zijn verrekijker bekijkt vanuit de toren van dat kasteel. Sultan vertelt aan de hand van verschillende personen uit zijn jonge leven allerlei verhalen waar werkelijkheid en fantasie soms door elkaar lijken te lopen. Wanneer hij ouder wordt ruilt Sultan de verrekijker in voor een fotocamera en later voor een filmcamera. Hij wordt een succesvol filmregisseur en maakt meerdere bioscoopfilms. Het verhaal wordt echter al snel minder sprookjesachtig wanneer de Iraanse revolutie begint en niet veel later ook de oorlog tussen Irak en Iran uitbreekt. Dan neemt Sultan ons mee in zijn ervaringen als filmmaker in een veranderende en gevaarlijke wereld. Tenslotte volgen we Sultan verder in zijn leven wanneer hij naar Nederland vlucht en de wereld over reist om verhalen te vertellen en verhalen vast te leggen.

Kader Abdolah laat in Het pad van de gele slippers opnieuw zien dat hij een goede verhalenverteller is. Zijn schrijfstijl is vlot en leest gemakkelijk. Je wordt als lezer vrijwel direct meegenomen in de verhalen en het leven van Sultan. Het verschil tussen feit en fictie is niet altijd even helder. Zo krijg je op basis van het proloog het idee dat Sultan echt bestaat, terwijl toch blijkt dat hij een fictief persoon is, al dan niet gebaseerd op bestaande personen. Dit versterkt wel het sprookjesachtige karakter van het boek.

Het pad van de gele slippers is, met name vanaf de Iraanse revolutie, in een hoog tempo geschreven en laat zich bijna in één ruk uitlezen. Abdolah had echter ook best meer mogen uitweiden over deze geschiedenis en de gevolgen daarvan voor het land en voor Sultan, evenals over zijn vlucht naar Nederland en de integratie daar.

En dan de toch wel intrigerende titel? De gele slippers komen meerdere malen naar voren en vormen een rode draad door het boek, maar wellicht nog belangrijker is de rol van de paden: “een ieder bewandelt de weg die bij zijn voeten wordt gelegd” is een motto dat ook regelmatig terug komt en je aan het denken kan zetten over het leven.

Het pad van de gele slippers is niet alleen een boek over Sultan, maar ook een boek over de Iraanse geschiedenis in de jaren 80 die op deze manier op een boeiende en beklijvende manier wordt verteld. Het pad van de gele slippers is een aanrader, zeker voor lezers die houden van mooie, sprookjesachtige en ook aangrijpende verhalen en die daarnaast ook geïnteresseerd zijn in wereldgeschiedenis.

Het pad van de gele slippers

Kader Abdolah

19 oktober 2018

ISBN 9789044633993
    Uitgever Prometheus
    448 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Een jongen uit een traditionele Perzische familie van saffraanhandelaren brengt zijn dagen door op de toren van hun familiekasteel. De vondst van een verrekijker verandert zijn leven. Nu bekijkt hij de wereld door geslepen glas.
    Als de kijker plaatsmaakt voor een fototoestel en, nog later, voor een filmcamera, is een filmmaker geboren. Zijn camera brengt hem naar de wereld van vrouwen, guerrilla's en een keizerin. Later ook naar een mysterieuze vrouw in een Hollandse boerderij. Een vrouw die in een onverstaanbare taal spreekt. Wie is Hoeshang de eenarmige, die steeds weer in zijn leven verschijnt? En voor wie maakt de verteller de gele slippers?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane