Recensie: Een tweede leven voor Norbert Z. RECENSIE

Recensie: Een tweede leven voor Norbert Z. – Keziah Frost

Norbert Zelenka is een onopvallende man. Wat niemand beseft is dat deze anonieme status hem de kans heeft gegeven andere mensen te observeren. Wanneer drie vriendinnen zijn geheim ontdekken, namelijk dat hij straatarm is, en hem een plan voorleggen, is dat observatievermogen net wat hem redt. Carlotta, Birdie en Margaret willen van hem een waarzegger maken en Norbert stemt toe. De training onder leiding van de drie dames begint en wanneer Norbert Z. ten tonele verschijnt, blijkt hij erg succesvol te zijn. Toch rijst de twijfel bij Norbert of hij moet doorgaan met mensen de weg te wijzen in hun leven. Wat als dat een keer verkeerd afloopt?

Vergelijken tussen boeken is altijd slecht, zegt men. Nu is dat niet heel makkelijk als je tijdens het lezen steeds een déjà-vu krijgt. Het is natuurlijk niet zo dat Een tweede leven voor Norbert Z. precies lijkt op de boeken over Hendrik Groen, maar de oudere hoofdpersoon en de grappige ondertoon zorgen er wel voor dat je er toch minstens aan moet denken. Het lijkt erop dat hoofdpersonages die de zeventig gepasseerd zijn, toch een speciaal gevoel oproepen bij de lezer en van dat gevoel maakt Keziah Frost ook gebruik. Ze legt de nadruk op het heden, maar verwerkt het verleden van de personages in het verhaal. Daarmee krijg je eigenlijk een heel kleurrijk verhaal. De personages zijn namelijk allemaal bijzonder op hun eigen manier en doordat ze op hogere leeftijd zijn, hebben ze al veel meegemaakt.

Je zou denken dat er dan ook genoeg te vertellen valt om een boek te vullen. Toch is dat niet helemaal waar. Tijdens het lezen van Een tweede leven voor Norbert Z. merk je dat er veelvuldig herhalingen optreden. Die herhalingen zijn op sommige momenten zelfs storend. Als Norbert weer eens zit na te denken of zijn acties de mensen toch niet op het verkeerde pad kunnen brengen. Die twijfel is begrijpelijk, want de mensen volgen zijn advies klakkeloos op en hij moet dus inderdaad goed nadenken voor hij hen een bepaalde richting op stuurt, maar als lezer hoef je niet elke bladzijde met die twijfel te worden geconfronteerd.
Als je als auteur kiest om een bepaalde weg in te slaan, moet je daar wel in volharden. Het absurde en het luchtige voeren de boventoon aan het begin van het boek en dat is veruit de beste beslissing die Frost kon nemen. Op momenten dat Norbert dan in herhaling valt, dreigt die humor wat weg te vallen en daarmee toont het verhaal zijn zachte onderbuik. Gelukkig kan Frost zich op tijd herpakken voor die onderbuik ook opengereten wordt. Gek genoeg zijn de momenten dat Norbert nadenkt over zijn rampzalige financiële situatie wel doordrenkt van een soort galgenhumor. Zo doorbreekt de auteur op haar manier het taboe van een eenzame en arme oudere man.

De veelvuldige interne monologen zijn ook niet altijd een succes. Waar ze de ene keer wel een lach op je gezicht laten toveren, valt het kwartje de volgende keer net de andere kant op. Dat ligt voornamelijk aan het feit dat er soms té veel wordt gezegd. ‘Showing, not telling’ kan een prima techniek zijn om de lezer wat op zijn honger te laten zitten en hem zo gretiger te laten worden. In Een tweede leven voor Norbert Z. wordt eigenlijk alles voorgekauwd en dat remt de honger wat af.

Een tweede leven voor Norbert Z. zal vele lezers vooral in de eerste helft kunnen bekoren. De opzet van het verhaal en het samenspel van de karikaturale personages is erg aansprekend en de manier waarop Frost het verhaal bij de lezer brengt, dwíngt bijna tot doorlezen. De tweede helft van het boek zakt die gewaarwording van originaliteit wat weg en voelt het wat geforceerder aan. Gelukkig blijft het boek ook dan wél vlot lezen.
Voor wie houdt van wat luchtige lectuur met een vleugje helderziendheid erdoorheen is dit boek ideaal. Ben je op zoek naar net dat beetje extra, dan kom je eventueel wat teleurgesteld uit de strijd. Het is wel uitkijken wat Keziah Frost na dit uit haar kaarten zal oplezen.

Een tweede leven voor Norbert Z.

Keziah Frost

15 oktober 2018

ISBN 9789045219110
    Uitgever Karakter
    336 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5

Een tweede leven voor Norbert Z. is een bijzonder boek dat ons eraan herinnert dat we nooit te oud zijn om een nieuwe weg in te slaan. Een verhaal over vriendschap, eenzaamheid en grote successen op latere leeftijd.

Norbert Zelenka is een bescheiden man en heeft altijd op de achtergrond geleefd. Nu is hij drieënzeventig, arm en eenzaam. Als drie vlotte, oudere dames Norbert hun plan voorleggen, stemt hij aarzelend in. Hij wordt de waarzegger van hun stadje enal gauw neemt zijn leven een verrassende wending. Hij blijkt, na jarenlang de persoonlijke drama's van andere mensen te hebben geobserveerd, een uitstekende waarzegger te zijn.

Allerlei mensen beginnen van zijn diensten gebruik te maken. Wanneer Norberts kleine wereld langzaam groter wordt, met nieuwe vrienden en volop zelfvertrouwen, voelt hij zich eindelijk op zijn plek. Maar er dreigt gevaar aan de horizon. Een jonge, verwarde vrouw verdwijnt na een slechte voorspelling spoorloos. Norbert moet alles op alles zetten om haar weer veilig thuis te krijgen