Recensie: Lazarus RECENSIE

Recensie: Lazarus – Lars Kepler

Na zes eerdere thrillers met Joona Linna en Saga Bauer in de hoofdrol, is Lazarus alweer het zevende en nieuwste deel in deze succesvolle boekenreeks van schrijversduo Lars Kepler.

Wanneer er een lijk wordt aangetroffen in een appartement in Oslo, blijkt dat de overleden man een grafschenner is en menselijke resten bewaard in zijn diepvries waaronder ook de schedel van de overleden vrouw van Joona Linna. Niet veel later wordt Joona gevraagd om hulp te verlenen bij een onderzoek naar een moord in Duitsland. Hier blijkt de overledene vlak voor zijn dood gebeld te hebben naar Joona. De manier waarop de moorden zijn gepleegd doen hem denken aan een oude bekende: Jurek Walter...

Jurek Walter is een van de hoofdpersonen uit het boek Slaap. Samen met zijn tweelingbroer Igor kiest hij een slachtoffer dat ze zover tot waanzin proberen te drijven dat deze persoon volledig in hun macht en onder hun controle is en uiteindelijk liever zelfmoord pleegt dan verder leeft. Om dit te bereiken, ontvoeren en martelen ze eerst alle dierbaren van deze persoon. Zo weten ze ook Joona bijna gek te maken, alleen kiest hij ervoor om de banden met zijn vrouw en dochter te verbreken om vervolgens samen met Saga achter de broers aan te gaan. Jarenlang hebben ze beiden de illusie dat zowel Igor als Jurek gedood zijn, tot nu.

Kenmerkend voor de boeken van Lars Kepler is dat het behoorlijk dikke pillen zijn van zo'n vijfhonderd pagina's. Laat dit je echter zeker niet afschrikken, want eenmaal aan het lezen heb je hier totaal geen erg meer in. Het verhaal heeft heel even een inleiding nodig om op gang te komen, maar na enkele hoofdstukken is daar meteen de spanning die je mee neemt in het verhaal en je niet meer los laat.

Ondanks dat Lazarus een soort van vervolg is op een eerdere verhaallijn, is het niet storend als je de eerdere boeken van Lars Kepler niet hebt gelezen. De details die van belang zijn, komen in Lazarus uitgebreid nog eens aan bod waardoor het verhaal goed te volgen en begrijpen is.

De kracht van de boekenreeks over Joona Linna en Saga Bauer schuilt hem in het feit dat Kepler erg beeldend schrijft en ieder hoofdstuk wel een scène uit een speelfilm lijkt. De spanning wordt opgebouwd doordat er stapje voor stapje beschreven wordt wat de hoofdpersoon hoort, ziet en voelt. Hierdoor kun je je goed verplaatsen in de hoofdpersoon en is de beleving groot. Soms zijn de details van een moord behoorlijk gruwelijk, maar desondanks is dit geen reden om niet meer verder te willen lezen.

Ook het wisselen van perspectief tussen de verschillende hoofdpersonen geeft een extra dimensie aan het verhaal en zorgt ervoor dat je alle kanten van het verhaal kent. Dit geeft het verhaal diepgang en maakt het compleet: je begrijpt waarom iemand op een bepaalde manier handelt en hoe dit zich verhoudt tot de gebeurtenissen uit het heden maar ook het verleden. Je voelt de onmacht en de wanhoop en de urgentie om dit te doorbreken.
Daarnaast zijn de hoofdpersonen sterke en eigenzinnige karakters, die levensecht overkomen omdat ze niet alleen maar geluk hebben maar juist ook fouten maken.

Met wederom een open einde aan dit verhaal, wordt de nieuwsgierigheid over hoe het verder zal gaan met Joona en Saga gewerkt. En is het wachten op weer een volgend deel in de spannende serie...

Recensie: Lazarus – Lars Kepler

Joona Linna - Lazarus

1  2  3  4  5

Hij komt terug, altijd...

In een appartement in Oslo wordt een dode man gevonden. Bij het openen van de vrieskist in zijn keuken doet de politie een vreselijke ontdekking: het slachtoffer blijkt een tot dan toe onbekende grafschenner te zijn en hij bewaarde er zijn trofeeën.

Enkele dagen later vraagt een Duitse collega Joona Linna om hulp bij het onderzoek naar een campingmoord bij Rostock. Joona ziet een patroon opdoemen dat weliswaar krankzinnig is, maar dat hij onmogelijk kan negeren. Sommigen zouden van een wonder spreken als iemand terugkeert uit de dood – anderen van een nachtmerrie.