Recensie: Broeder Ezel RECENSIE

Recensie: Broeder Ezel – Liesbeth Goedbloed

In Broeder Ezel volg je het verhaal van Anna die de reis van haar leven maakt. Een reis over bergen en door dalen. Deze reis maakt ze samen met een ezel, Broeder Ezel. Anna heeft nare dingen meegemaakt in haar leven en wil deze reis maken om af te rekenen met die nare dingen. Maar leidt het pad wel naar de juiste bestemming? En wie leidt nu eigenlijk wie?

Met Broeder Ezel heeft Liesbeth Goedbloed een verassend verhaal geschreven. Op de achterflap is weinig te lezen, dus was het onduidelijk waar het verhaal precies over ging. Het begint allereerst met een verhaal over Jens, haar broertje die levenloos in het water wordt gevonden. Vervolgens lees je een passage uit de Bijbel, over een zaaier die uit zaaien ging. Deze passages uit de Bijbel komen steeds terug en zijn de rode draad in Broeder Ezel. Naast deze passages, heeft Liesbeth Goedbloed ook andere delen uit de Bijbel verwerkt in het verhaal. Hierdoor wordt een beter beeld geschetst van Anna en haar Godvrezende familie. In het begin weet je namelijk vrij weinig over Anna, maar doordat je steeds meer te weten komt begrijp je ook beter waarom zij op reis gaat. Wel is het zo dat het boek van de hak op de tak springt wat betreft Anna en haar leven. Op het ene moment loopt zij in het heden met Broeder Ezel en vlak daarna lees je over haar leven met haar ouders en haar broertje Jens. Er staat dan niet boven een hoofdstuk vermeld of het in het verleden, of het heden is. Hierdoor is het soms wat onduidelijk. Het zou prettiger zijn wanneer dit van te voren duidelijk aangegeven zou worden.

Broeder Ezel is een prachtig boek over het maken van een eenzame reis, waarbij je vriendschappen kunt ontwikkelen met een dier. Het verhaal gaat over jezelf tegen komen. Anna komt zichzelf in dit boek ook regelmatig tegen en een aantal keer denkt zij zelfs dat ze gek wordt. Dit komt vooral omdat zij niemand heeft om mee te praten. Ze praat veel tegen Broeder Ezel, dit zijn vaak passages uit de Bijbel, maar helaas zal Broeder Ezel nooit terug praten. Het boek is in het begin wellicht wat onduidelijk, maar daarna zullen de puzzelstukjes op zijn plek vallen en zul je wellicht een traan laten bij deze roman.

Broeder ezel

1  2  3  4  5

Broeder Ezel van Liesbeth Goedbloed is een roman over Anna, die met een ezel de Italiaanse bergen intrekt om de dood van haar broertje te verwerken. Overnachten doet ze in een tentje in de wildernis. De ezel wordt haar trouwe metgezel. Maar wie leidt nu wie? En komt ze wel waar ze wil zijn? Hoe verder Anna loopt, hoe scherper het beeld wordt: van haar broertje in het water, als een gevallen engel. Lukt het haar om voor eens en voor altijd met het verleden af te rekenen?
    Een verhaal over schuld en verzoening, verteld als een eigentijds sprookje.