Recensie: De antwoorden op de grote vragen RECENSIE

Recensie: De antwoorden op de grote vragen – Stephen Hawking

In het laatste boek dat Stephen Hawking schreef voor zijn dood, geeft hij antwoord op een aantal van de grote vragen die de mensheid bezig houdt over het heelal. Wat volgt is een interessant, knap geschreven en met vlagen humoristisch boek waarin Hawking de lezer meeneemt in een reis door het heelal.

Een aantal van de vragen die Hawking beantwoordt in De antwoorden op de grote vragen zijn: ‘Bestaat er een God’, ‘Is er intelligent leven elders in het heelal?’ en ‘Zijn tijdreizen mogelijk?’. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het heelal is dit boek werkelijk een feest om te lezen! Hawking weet het boek op zo’n manier te schrijven dat hij toch alle terminologie en verschillende theorieën erbij haalt, zonder dat het te ingewikkeld en onbegrijpelijk wordt. Af en toe weet hij er zelfs humor in te verwerken! Het is knap hoe zo’n genie in begrijpbare taal zulke ingewikkelde vragen weet te beantwoorden, zonder de lezer dom te laten voelen. Het is wel noodzakelijk dat je tijdens het lezen je aandacht erbij houdt. Want ondanks dat het boek in begrijpelijke taal geschreven is, blijft het toch allemaal vrij ingewikkeld. Het is dan ook niet een boek dat je even snel tussendoor leest, je moet er echt voor gaan zitten. Het voordeel van het boek is dat je het niet van kaft tot kaft hoeft te lezen. Elke vraag wordt beantwoord in een apart hoofdstuk, dus je kan heel makkelijk één hoofdstuk lezen en het boek weer even wegleggen.

Wat fijn is aan De antwoorden op de grote vragen, is dat de hoofdstukken niet al te lang zijn. De hoofdstukken tellen niet meer dan 20 pagina’s. Dit is dan ook precies voldoende om een vraag te beantwoorden zonder dat de lezer zijn aandacht verliest over het onderwerp. Hierdoor blijft het boek continu verfrissend en heb je ook echt zin om het volgende hoofdstuk te gaan lezen.

Wat Stephen Hawking heel knap heeft gedaan is de verhouding tussen theorie en uitleg. Niet elke ingewikkelde theorie of berekening legt Hawking uit en dat is ook zeker niet nodig als je als lezer je hoofd erbij houdt. Een voorbeeld daarvan is het volgende: “Als de algemene relativiteitstheorie correct is en de energiedichtheid postief is, dan heeft het oppervlaktegebied van een waarnemingshorizon – de grens van een zwart gat – de eigenschap dat het altijd groter wordt als er meer materie of straling in valt.” Dit is voor de ‘gewone stervelingen’ heel goed te begrijpen, zelfs als je niks van natuurkunde snapt. Als het iets ingewikkelder wordt legt Hawking een theorie uit aan de hand van een makkelijk begrijpbare vergelijking uit het alledaagse leven, zoals het graven van een kuil. Hierdoor wordt een lastige theorie ineens een stuk duidelijker omdat het wordt vergeleken met iets dat je als lezer makkelijk kan begrijpen.

De antwoorden op de grote vragen van Stephen Hawking is een onwijs interessant boek dat een aanrader is voor iedereen die geïnteresseerd is in het heelal of Stephen Hawking. Het is erg knap hoe Hawking deze lastige vragen op zo’n begrijpbare en leuke manier weet uit te leggen. 5 hartjes voor dit prachtige laatste boek van Hawking.

De antwoorden op de grote vragen

1  2  3  4  5

Het laatste boek van professor Stephen Hawking