Recensie: Schaduw over Berlijn RECENSIE

Recensie: Schaduw over Berlijn – Volker Kutscher

Het is 1929 en rechercheur Gereon Rath zit absoluut niet op zijn plek bij de Berlijnse zedenpolitie en wil graag terugkeren naar moordzaken. Hij ziet zijn kans schoon om zich te bewijzen wanneer een bruut gemartelde Rus uit de rivier wordt getrokken. Op eigen houtje gaat Rath op onderzoek uit in de Berlijnse onderwereld, maar dit gaat totaal niet zonder slag of stoot.

Een snelle Google-sessie leert dat schrijver Volker Kutscher ook een scenarioschrijver is en voor de lezer van Schaduw over Berlijn komt dit niet als een totale verrassing. Geen enkel detail wordt door Kutscher overgeslagen. Omschrijvingen van de omgeving zijn uitgebreid, waardoor je ook het idee hebt door Berlijn te lopen en alles mee te maken, maar ook bij de omschrijvingen van personages en de situaties waarin zij zich bevinden laten soms weinig aan de verbeelding over. Kutscher schetst zeer levendige situaties, iets wat hij ook niet schroomt tijdens de lugubere stukken in zijn boek. Zo voel je bijna de pijn die de zwaar gemartelde Rus ongetwijfeld zou hebben gevoeld tijdens zijn laatste momenten.

De fantastische omschrijvingen van Kutscher zorgen ervoor dat je in Schaduw over Berlijn het idee hebt het verhaal zelf te leven in de Berlijnse onderwereld en de spanning te voelen die Rath ook voelt, maar zo af en toe haalt het ook de vaart een beetje uit het verhaal. Je moet je hoofd er goed bij houden om niet een klein beetje af te dwalen in bepaalde situaties. Door de uitgebreide omschrijvingen van zowel de omgeving als situaties als personages vergeet je soms waarom hoofdpersonage Gereon Rath – simpelweg Rath genoemd - zich in die situatie bevindt, of waarom hij nu net die ene personage ondervraagt en wat daar ook al weer de aanleiding voor was. Desalniettemin blijf je als lezer nieuwsgierig naar hoe de vork in de steel zit.

De spanning in Schaduw over Berlijn wordt heel erg goed opgebouwd. Het allereerste hoofdstuk, dat draait om de laatste momenten van de gemartelde Rus, trekt je meteen in het boek. Je voelt wat hij voelt, maar weet niet wat hij weet. Want hoe is hij in deze benarde situatie terecht gekomen? Echter duurt het na het eerste hoofdstuk best een tijdje voor je in het verhaal zit. Kutscher schetst een beeld van het leven van Rath in zijn huidige functie en het wordt heel duidelijk dat hij niet op zijn plek zit bij de zedenpolitie. Erg enerverend is dit niet om te lezen, maar het is wel van belang voor het boek en om te begrijpen waarom Rath daarna onder andere zo gefixeerd is op het oplossen van de moord op de Rus die in de rivier werd gevonden. Ook bevat Schaduw over Berlijn een goede verhaallijn. Je moet echt verder lezen om erachter te komen wat er is gebeurd, dit is niet van tevoren al te voorspellen. Bovendien komen er mooie twists voor in het verhaal.

Schaduw over Berlijn bevat een sterke verhaallijn die je in de ban houdt, maar de uitgebreide omschrijvingen van schrijver Volker Kutscher halen soms een klein beetje de vaart uit het verhaal. Desalniettemin blijf je als lezer in de grip van het verhaal.

Schaduw over Berlijn

1  2  3  4  5

Berlijn, 1929. Als het lichaam van een bruut gemartelde Rus uit de rivier de Spree wordt getrokken, ziet rechercheur van de zedenpolitie Gereon Rath zijn kans schoon om terug te keren bij de afdeling moordzaken. Hij duikt op eigen houtje de Berlijnse onderwereld in op zoek naar de moordenaar en legt een samenzwering bloot die van de Russische bendes voert naar de allerhoogste politieke kringen, waar achter de schermen een staatsgreep wordt beraamd. Waar hij echter niet op had gerekend is dat hij zelf als verdachte gezien zou gaan worden.

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• De laatste nacht - Martin Österdahl