Recensie: Eclips RECENSIE

Recensie: Eclips – Suzan Hilhorst

Martijn en Sofie zijn twee mensen die elkaar niet kennen. Beiden beginnen ze aan een doodnormale grijze dag in november. Martijn gaat zijn dementerende vader verhuizen en Sofie gaat voor het eerst haar biologische oma ontmoeten. Beiden zoeken ze naar antwoorden over hun leven. Ze voelen dat er iets mist. Onafhankelijk van elkaar komen ze steeds dichterbij een antwoord en daarmee ook steeds dichter bij elkaar.

Eclips van Suzan Hilhorst begint met een gebeurtenis lang geleden. Een persoon maakt een keuze, die grote gevolgen blijkt te hebben. Niet alleen voor haarzelf, maar ook voor anderen. Voordat we erachter komen wat precies die gevolgen waren van die beslissing maken we kennis met hoofdpersonages Martijn en Sofie. Twee aparte verhaallijnen die vlot en met gevoel zijn geschreven. Als lezer word je diep de belevingswereld van de twee ingetrokken en lees je over hun heden en verleden.

Centraal in Eclips staan keuzes. Het gegeven dat met elke keuze die je maakt er een stukje toekomst verschuift. Niet alleen in je eigen leven, maar ook in dat van degenen na jou of naast jou. Is het toeval dat er iets op je pad komt, of is het voorbestemd? Kies je zelf, of kiest het universum voor je? Suzan Hilhorst roept deze vragen op, vooral de vraag ‘wat als’ komt sterk naar voren tijdens het lezen van dit boek. Met de prachtige epiloog als de ultieme ‘wat als’.

Maar voordat de lezer toe is aan de ontknoping gebeurt er nog veel in het boek. De hoofdstukken wisselen elkaar snel af. Soms duren de stukken in het verleden iets te lang, maar ze dienen het verhaal en vormen de puzzelstukjes die aan het einde helemaal in elkaar vallen. Hier moet je wel geduld voor hebben. Ook al is het boek niet heel dik is het wel even doorzetten. Het is niet een boek dat je in één ruk uitleest.

Eclips is prachtig geschreven, met sterke personages en duidelijke verhaallijnen. Er is goed nagedacht over de plot en het einde is al even tragisch als briljant. Hoe een paar seconden niet opletten, tien minuten wachten of een uur eerder vertrekken zo veel verschil kunnen maken in een mensenleven. Eclips is een mooie roman waarin Suzan Hilhorst je laat nadenken over je eigen keuzes en je eigen ‘wat als’ momenten.

Recensie: Eclips – Suzan Hilhorst

Eclips

1  2  3  4  5

Hoe kan de keuze van één persoon de toekomst van meerdere levens ingrijpend veranderen? Twee mensen houden het hoofd boven water in een wereld vol oneindige mogelijkheden. Martijn worstelt met de dementie van zijn vader en een groot familiegeheim. Sofie wil antwoorden van een oma die ze nooit gekend heeft. Los van elkaar ontrafelen ze een geschiedenis, die hen steeds dichter bij elkaar brengt.

Eclips is een betoverende roman over lotsbestemming, toeval en vrije wil; over de kracht van familiebanden en de ontwrichtende werking van geheimen uit het verleden.