Recensie: De onsterfelijken RECENSIE

Recensie: De Onsterfelijken – Chloe Benjamin

Chloe Benjamins De Onsterfelijken is het nieuwste boek van deze Amerikaanse schrijfster. Het is een indrukwekkend verhaal over sterfelijkheid, familiebanden, het lot en het leven.

New York, 1969. De broers en zussen Gold krijgen als kind hun sterfdatum te horen van een helderziende. De voorspelling heeft grote gevolgen voor hen in de vijftig jaar die volgen en alle vier proberen ze op eigen wijze het lot te bezweren: oogappel Simon vlucht naar de westkust, op zoek naar de liefde in het San Francisco van de jaren tachtig. De dromerige Klara wordt illusionist in Las Vegas, geobsedeerd door de grens tussen werkelijkheid en fantasie. Oudste zoon Daniel zoekt naar zekerheid als legerarts in de jaren na 9/11, hopend aan het lot te kunnen ontkomen. En de serieuze Varya probeert de grens tussen de wetenschap en onsterfelijkheid te breken.

Het boek is verdeeld in een proloog, dan vier delen, een deel voor ieder van de hoofdpersonen. De tijdsperioden die in de aparte delen beschreven worden, lopen mooi in elkaar over, van 1969 tot 2010. Dit is een goede opzet. Als Chloe Benjamin het als één verhaal had geschreven, met hoofdstukken waarin de levens van de 4 hoofdpersonen door elkaar lopen, was het minder indringend geweest. Per deel lees je het verhaal van één persoon. Je wordt dan nieuwsgierig naar de andere verhalen. Hoe vergaat het de volgende? En dan ga je uiteindelijk de reacties en inzichten van alle personages ook met elkaar vergelijken.

Wat zou jij doen als je weet wanneer je zult sterven? Zou je erin geloven? En zo ja, zou je je leven dan op een andere manier gaan leven? Deze vragen zijn de essentie van Chloe Benjamins boek De Onsterfelijken.

Het begint met de jongste van het stel, Simon. Altijd vertroeteld door zijn zus Klara. Simon besluit alles uit het leven te halen wat er in zit. In een tijd waarin homoseksualiteit nog maar voorzichtig geaccepteerd wordt, komt hij er voor uit en hij vertrekt naar het hippe San Francisco. Hier wil hij het gaan maken als danser en hij stort zich vol overtuiging in de gay-scene. Als hij dan eindelijk de liefde vindt bij Robert, vindt de ziekte aids hem ook… maar hij wist immers al dat hij jong zou sterven en heeft er dus alles uitgehaald. Hij heeft genoten, hij heeft geleefd, waar hij anders als hij niets geweten had, misschien de moed niet had kunnen opbrengen om zijn veilige thuishaven en gezapige leventje te verlaten.

En zo gaat het voor alle kinderen. Het draait eigenlijk uit op zelf vervullende voorspellingen. Doordat ze hun sterfdatum weten, richten ze het leven anders in, omdat in hun hoofd toch altijd die “zekerheid” niet weg te denken is. Klara tart iedere keer weer het lot en zoekt het uiteindelijk zelfs op. Daniel wil er niet in geloven, maar toch zoekt hij onbewust ook de gevaren op. Alleen de oudste, Varya, heeft de gunstigste voorspelling gekregen en ze heeft er onbewust vrede mee. Dit stelt haar juist in staat om verder en dieper in het mysterie van leven en onsterfelijkheid te duiken. Ze wordt wetenschapper en doet onderzoek naar levensverlenging, maar ontdekt dat ‘onsterfelijk’ worden eigenlijk een hele andere betekenis kan hebben.

Chloe Benjamins stijl is prettig. Alleen jammer dat ze zich soms genoodzaakt voelt om ineens zinnetjes in vage bloemrijke taal er tussendoor te zetten. De beschrijvingen van de gebeurtenissen is open en duidelijk. To the point. En dan tussendoor de sfeerbeschrijvingen, die kunnen ineens weer vaag en zweverig zijn. Met haar thema zet ze ons wel aan het denken.

Chloe Benjamin weet het heel mooi te omschrijven, maar ze geeft niet antwoord op de vragen die De Onsterfelijken oproept. Ze laat het aan ons over om zelf een mening te vormen, zelf na te denken. Wat zouden wij doen? Hoe zouden wij ons leven leiden?

De Onsterfelijken is een filosofisch boek in de vorm van een familieroman, als je het zo zou kunnen omschrijven. Het leest vlot weg en intrigeert, zodat je het gewoon in één keer uit wil lezen. Ik geef dit verrassende boek daarom 4 hartjes.

De onsterfelijken

1  2  3  4  5

New York, 1969. De broers en zussen Gold – vier adolescenten op de rand van volwassenheid – krijgen van een helderziende hun sterfdatum te horen.

De voorspelling heeft grote gevolgen voor de vijftig jaar die volgen, ieder van hen probeert op eigen wijze het lot te bezweren. Oogappel Simon vlucht naar de westkust, op zoek naar de liefde in het San Francisco van de jaren tachtig. De dromerige Klara wordt illusionist in Las Vegas, geobsedeerd door de grens tussen werkelijkheid en fantasie. Oudste zoon Daniel zoekt naar zekerheid als legerarts in de jaren na 9/11, hopend het lot te kunnen bezweren. En Varya, de intelligente van het stel, werpt zich op de wetenschap en probeert de grenzen van onsterfelijkheid te breken.

De onsterfelijken is een magistrale ode aan de onontkoombare kracht van verhalen, van geloof en van familiebanden.