Recensie: De kunst van simpel koken RECENSIE

Recensie: De kunst van simpel koken – Alice Waters

De Amerikaanse schrijfster Alice Waters kreeg in 2018 de Johannes van Damprijs uitgereikt. En terecht! Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon die zich buitengewoon verdienstelijk heeft gemaakt voor de verspreiding van de gastronomische kennis. En dat heeft ze zeker gedaan met De kunst van simpel koken. Overigens bestaat het originele Engelstalige boek uit twee delen. Voor de Nederlandse markt is onder andere vanwege de verkrijgbaarheid van sommige typisch Amerikaanse producten een aantal recepten weggelaten waardoor het één boek werd.

Behalve veel heerlijke (basis-)recepten is De kunst van simpel koken een echt naslagwerk dat, hoewel iets minder dik, qua lay-out zelfs wel wat wegheeft van De Dikke van Dam, hét naslagwerk van Johannes van Dam zelf en ook 'De Grote Kleyn' van Onno Kleyn valt in hetzelfde genre. Alle drie uitgegeven door uitgeverij Nijgh & Van Ditmar overigens.

Alice Waters probeert uit te leggen wat voor haar lekker en simpel koken is. Dat begint met negen basisprincipes. Die worden samengevat op één pagina. Hier en daar wel wat schoten voor open doel zoals 'Koop lokaal en duurzaam', 'Eet seizoensgebonden' en 'Eet met elkaar'. De realisatie is niet altijd eenvoudig. De super op de hoek is immers veel handiger?

Met 'Koop op de boerenmarkt', 'Leg een moestuin aan' en 'Bewaar, composteer en recycle' wordt het allemaal nóg wat ingewikkelder. Gelukkig staan de basisprincipes, die zeker heel belangrijk zijn, de rest van het boek niet in de weg. Bovendien zetten ze je wél aan het denken. Misschien moet ik eens op zoek gaan naar die lokale boer die zijn producten rechtstreeks verkoopt? Of moet ik toch wat vaker naar de markt fietsen?

Op de volgende bladzijden beschrijft Alice Waters de noodzakelijke ingrediënten van de voorraadkast. Daarbij een onderscheid makend tussen houdbaar (rijst, olie, azijn, zout, etc.) en bederfelijk (knoflook, uien, olijven, brood, etc.). Ik herkende er erg mijn eigen voorraadkast in, gelukkig. In de inleiding wordt verder nog uitgelegd hoe je georganiseerd kunt werken, hoe je je dagelijkse maaltijden voorbereid en hoe je het beste een etentje met vrienden kan opbouwen.

De eerste recepten uit De kunst van simpel koken staan in het hoofdstuk 'soep'. Het leukste vind ik dat je nooit het idee hebt dat je in een receptenboek aan het lezen bent. De inleidende tekst gaat bijna vanzelf over in de beschrijving van hoe een bouillon gemaakt wordt. Ik maakte hier een behoorlijke hoeveelheid van en vroor een groot gedeelte in om later te gebruiken. Ideaal.

Vervolgens wordt de bouillon, het boek volgend, een eenvoudige groentesoep of tomatensoep. Stuk voor stuk basisrecepten met eerlijke verse ingrediënten die altijd van pas komen. Daarna volgen nog wat bekende en minder bekende soepen als minestrone en aardpeer-venkelsoep, maar ook een koude meloensoep met munt.

Het volgende hoofdstuk bevat wederom veel basisrecepten. Deze keer van sauzen als vinaigrette, mayonaise, salsa verde, kruidenboter en vele andere. Voor zowat iedere toepassing is er wel een saus.

Zo gaat het door. In ieder hoofdstuk klassiekers én minder bekende gerechten. Onderverdeeld in 'salades', rijst, polenta, granen en pasta', 'boter, kaas en eieren', 'bonen, paddenstoelen en noten', 'groenten', 'vis', 'vlees en gevogelte' en 'desserts'. En dacht je het dan gehad te hebben dan volgen er nog uitgebreide hoofdstukken over 'bakken', 'inmaken' en 'drank'.

De hoofdstukken gaan alle kanten op. In het hoofdstuk 'vlees en gevogelte' staan heerlijke stoofpotten en zalige gerechten met lam maar bijvoorbeeld ook Italiaanse gehaktballen en Chili con carne. Die maakte ik ook volgens het recept van Alice Waters. Op het oog leek hij veel op mijn eigen versie maar door het gebruik van gerookt chilipoeder en omdat varkensschouder werd gebruikt in plaats van gehakt, wat ik meestal doe, smaakte hij toch anders. Erg lekker.

Voor zowel iedere beginnende als gevorderde thuiskok is De kunst van simpel koken een heerlijk boek dat als naslagwerk zeker zijn waarde zal hebben. Het ontbreken van foto's doet niets af aan het boek. Het geeft juist meer reden tot improvisatie en eigen inbreng in de opmaak.

De kunst van simpel koken

1  2  3  4  5

In De kunst van simpel koken neemt Waters je bij de hand en leert je alles over koken. De meer dan 250 recepten zijn eenvoudig doch subtiel en rustiek. Van de lekkerste salades tot taarten en ovengerechten. Alles draait om smaak en om het gebruik van goede producten; koop lokaal, gebruik de beste seizoensproducten en verbouw zelf groenten en fruit. Kook simpel, kook samen, eet samen en onthoud: eten is bijzonder.